Monday Merch

Monday Merch haalt kort na oprichting een half miljoen groeifinanciering op bij Rabobank. De Rotterdamse start-up helpt bedrijven bij alle aspecten van het organiseren van duurzame en hoogwaardige merchandise voor werknemers, een tijdrovend proces dat veel  specifieke kennis vereist. Monday Merch speelt in op die behoefte door het hele proces, van ontwerp en productie tot opslag en distributie, op een centrale plek te organiseren. De investering zal gebruikt worden voor uitbreiding van het team, grotere internationale bekendheid en de uitrol van een merchandise platform.

De oprichters van WoodWatch, die eerder Forbes 30 under 30 haalden en een plek veroverden in de Financial Times Top 1000 van Europa's snelst groeiende bedrijven, hebben eerste hand ervaren hoe lastig het is om hoge kwaliteit merch in handen van werknemers te krijgen. Daarom zijn ze vorig jaar gestart met Monday Merch: één plek waar je al je merch voor jouw bedrijf kunt organiseren. De oprichters zijn vastberaden: Monday Merch gaat hard en snel groeien door haar unieke propositie.

Geen eindeloze uren meer besteden aan het organiseren van merch

Het is een herkenbare situatie voor bedrijven die opzoek zijn naar merchandise: eindeloos uren besteden en het vergelijken van producten en leveranciers. Om nog niet eens te beginnen over de wirwar aan printmethodes, aanleverbestanden en douaneformulieren bij internationale verzendingen. ‘’Wij hebben zelf ervaren hoe lastig het is om merch te organiseren. Talloze uren besteden aan het vinden van mooie producten, alles op verschillende plekken bestellen en dan vervolgens zelf gaan inpakken en naar het postkantoor brengen. Wij dachten: dat kan en moet beter. Uit deze behoefte is Monday Merch ontstaan. Sustainable, hoge kwaliteit merch, dat vanuit 1 plek in mooie pakketten naar je kantoor of werknemers komt.’’ aldus Kevin van der Veer.

Met Monday Merch hoeven bedrijven zich alleen nog maar bezig te houden met het kiezen van producten, de rest wordt door Monday Merch gedaan. Zo biedt het bedrijf ook opslag aan in hun warehouse en verstuurt het de pakketten naar (internationale) klanten en werknemers wanneer dat nodig is.

Groeifinanciering Rabobank

‘’Vanaf dag 1 kregen we consequent meer aanvragen binnen dan we konden handelen. Hierdoor konden we het team in korte tijd naar 50 teamleden schalen.’’ aldus Florian Frenken. ‘’Onze eerste grote klant was Polaroid. Op dat moment wisten we dat we met Monday Merch iets unieks in handen hadden. Daarna volgden al snel bedrijven zoals Uber, Sixt en Hyundai.’’

Eind maart 2023 haalt het bedrijf een groeifinanciering van €0.5 miljoen op bij Rabobank. "Dankzij de groeifinanciering van Rabobank kunnen we sneller en harder groeien. Met de financiering richten we ons op drie belangrijke gebieden: team, technologie en marketing. Op gebied van team zijn we in korte tijd naar 50 man gegroeid, met de financiering kunnen we die uitbreiding verder doorzetten. Op gebied van technologie zullen we investeren in de lancering van een nieuw platform, operaties, verder verbeteren van het design proces en de website. Op gebied van marketing zullen we investeren in grotere internationale bekendheid." aldus Jeroen Westerbeek.

Tijd besparen met hét merchandise platform

Het nieuwe platform geeft klanten live inzicht in de gehele merch-journey van A tot Z. Dit geeft bedrijven meer controle over het merchandise proces en bespaart tijd door automatisering. Het platform is één gecentraliseerde plek waar designers kunnen samenwerken, orders en voorraden inzichtelijk zijn en internationale zendingen georganiseerd worden.

“De technologie die wij introduceren in de merchandise markt is uniek en van toegevoegde waarde voor kleine, maar vooral ook grote, bedrijven die minder tijd kwijt willen zijn aan merchandising en de ervaring flink willen verbeteren” aldus Daniel Salimian. Door de focus op technologie is het bedrijf in staat een full service solution aan te bieden, van design, product(ie), warehousing en worldwide shipping. Het platform integreert met HRIS systemen zoals Workday om geautomatiseerde onboarding-pakketten te versturen. Hiermee onderscheidt Monday Merch zich van de rest van de merchandise markt.