Payse-nieuwsbericht

SPAKENBURG - Met het nijpende personeelstekort op de arbeidsmarkt liggen er veel kansen voor grote bedrijven en het MKB. Hoe? Door hoogopgeleide en goed Engels sprekende kennismigranten van buiten de Europese Unie naar Nederland te halen en een kans te bieden op een baan. HR- Dienstverlener Payse BV uit Spakenburg en Work4u uit Tblisi slaan de handen ineen en hebben met kennismigranten hét medicijn voor een onderbezette onderneming.

Wouter Jacobs en Marco Kaarsmaker kennen elkaar al hun hele leven. Marco werkte bij Randstad, Wouter zat in de schoenenbusiness en vloog de hele wereld over, op zoek naar producten en materialen om schoenen van te maken. Zes jaar geleden keken ze elkaar aan. ,,We hadden echt zoiets van: als we nu niet samen gaan ondernemen, dan doen we het nooit meer”, vertelt Marco in hun pand in hartje Spakenburg.

Met de achtergrond van Marco en het netwerk van Wouter moest het een HR-onderneming worden. ,,We bedachten hoe we dit wilden gaan doen en zo kwamen we op het pad van de eigenaren van de Cervo Group. Zij zeiden: ‘Wij willen iets beginnen in Spakenburg en omgeving. Dan kunnen we het óf samendoen óf we gaan elkaar beconcurreren’.”

Die keuze was snel gemaakt. Alleen ga je sneller, maar samen kom je veel verder. Bovendien vonden Wouter en Marco het een prettige bijkomstigheid om in een bestaande infrastructuur te stappen. ,,Wij hebben ons totaal toegelegd op het payroll-gedeelte. Ondernemers die geen eigen HR-afdeling hebben, ondersteunen wij met HR-oplossingen, dus alles wat te maken heeft met personeelszaken. Dat kan bijvoorbeeld met advies of door de ‘HR’ over te nemen, maar het kan ook dat mensen bij ons in dienst komen en voor het betreffende bedrijf gaan werken. De ondernemer wil ondernemen en niet de hele tijd bezig zijn met contracten of wetgeving of andere HR-zaken die hij in de gaten moet houden. De ondernemer wil geen hoofdpijn, maar oplossingen.”

Personeelstekort

Eén van die oplossingen om het nijpende personeelstekort op de arbeidsmarkt op te lossen, is het inhuren van de zogenoemde kennismigrant die in zijn thuisland een hoog opleidingsniveau heeft. ,,In beginsel hebben we het dan over niveau hbo+”, legt Marco uit. ,,Het woord zegt het al: een kennismigrant heeft op een bepaald gebied veel kennis van zaken en kan voor Nederlandse bedrijven van toegevoegde waarde zijn. Wel hebben mensen die van buiten de Europese Unie komen om hier te werken, daar een speciale status voor nodig.”

Marco heeft vanuit zijn tijd bij Randstad veel ervaring met kennismigranten. Philips en Unilever, twee grote partijen waarmee hij destijds namens Randstad zakendeed, maken veelvuldig gebruik van buitenlandse handen. ,,Ik adviseerde Philips en Unilever daar al over. De vraag van grote bedrijven voor kennismigranten lag er al, maar ik merkte ook een gebrek aan wetenschap bij kleinere bedrijven. Die kunnen hun kennis immers ook van buiten de EU halen.”

Snel handelen

In vergelijking met de grote uitzendbureaus kan Payse snel handelen. In Spakenburg zijn ze een stuk wendbaarder, omdat het bedrijf kleiner is dan de grote spelers. ,,We acteren vlotter. Voor een ondernemer die altijd haast heeft, maken wij het proces overzichtelijk en snel. Het is een precair traject. Op het moment dat jij als ondernemer overzicht wil of je zorgen maakt, dan is het fijn dat je Wouter of mij als één van de eigenaren onder je sneltoets hebt en vlot kunt schakelen.

Ondernemers of bedrijven die een kennismigrant willen inhuren, hoeven bovendien niet bang te zijn voor ingewikkelde bergen papierwerk. ,,Dat nemen wij volledig weg. Bij het binnenhalen van kennismigranten horen ook verantwoordelijkheden. Dus zorgen we voor vastlegging bij de immigratiedienst en handelen we het papierwerk af. Daarin staat onder meer hoe we aan iemand zijn gekomen, welke diploma’s hij of zij bezit en wat iemand op zijn of haar cv heeft staan. Die zekerheid kunnen wij bieden. Niet alleen omdat wij dat netjes vinden, maar ook omdat het wettelijk zo is bepaald.”

Grote bedrijven en het MKB moeten zich ervan bewust zijn dat ze de mogelijkheden hebben om een kennismigrant in te huren en dat barrières eenvoudig zijn te slechten. ,,Daar ligt ook onze kracht”, vertelt Wouter. ,,Bedrijven die een vacature hebben, kunnen die bij ons neerleggen. Wij regelen alles met de immigratiedienst, vergunningen en arbeidsovereenkomsten. De betreffende kennismigrant kan aan het werk, zonder dat daar allerlei gekke haken en ogen aan zitten. Dat is op dit moment heel onbekend in Nederland en dat geldt dus ook voor MKB-bedrijven met een personeelstekort. We zijn een partij die snel kan schakelen, zeker nu ook met Georgië.”

Work4u

De naam van het land is gevallen: Georgië. Edwin Presser van Work4u is bekend in de omgeving. Hij heeft er meerdere zaken, zijn vrouw is Georgische. ,,Haar droom is om het land en de mensen daar te helpen om een beter leven te krijgen”, vertelt Edwin. ,,Mijn vrouw kent er veel mensen. Het blijkt nu dat Georgische opleidingen bijna net zo sterk zijn als de Nederlandse. Veel goed geschoolde mensen zitten thuis door een gebrek aan werk in Georgië of lopen in de supermarkt, terwijl ze bijvoorbeeld hartstikke goede ICT’ers zijn. In Nederland is er grote vraag naar gekwalificeerd personeel en dat kan vanuit Georgië perfect worden ingevuld.”

Edwin benadrukt dat Georgische jeugd goed Engels spreekt, dus taal vormt geen enkele belemmering. ,,Nederlanders passen zich goed aan buitenlanders aan. Ons idee is om ervoor te zorgen dat ze in Nederland aan de slag kunnen. Er is veel behoefte aan kennismigranten in het MKB die openstaande vacatures kunnen opvullen. Zo kwam ik een paar maanden geleden in contact met Wouter van Payse. Wij zoeken in Georgië naar goed geschoold personeel en zij doen de rest. Bij een opengevallen vacature proberen we die samen in te vullen en daarmee het probleem van de ondernemers op te lossen. Op die manier werken wij prettig met elkaar samen.” Wouter: ,,We hebben zeker drie to vier keer in de weekcontact.”

Criterium

Vrezen voor hoge kosten hoeven bedrijven of ondernemers niet. Het minimuloon voor een kennismigrant is wettelijk vastgelegd. Het salariscriterium ligt in 2022 bij een persoon onder de dertig jaar op 3672 euro bruto per maand, boven de dertig gaat het om 5008 euro bruto. ,,Voor ondernemers kan dat belemmerend aanvoelen, maar het is een marktconform salaris en zodoende niet per definitie duurder dan een kandidaat uit Nederland”,, legt Marco uit.

Ons belangrijkste doel is om een persoon aan het werk te helpen. De missie van ons bedrijf is het samenbrengen van mens en werk. Als we één kennismigrant kunnen helpen, doen we het goed en daarmee helpen we ook weer een ondernemer uit de brand.” Wouter: ,,Voor bedrijven is er echt heel veel mogelijk. Dat is de mooiste stap, want het betekent dat kennismigranten veel vacatures kunnen invullen op hogere posities.”

Over Payse

Payse staat voor Payroll Services, maar betekent ook: de snelheid van bewegen met de juiste efficiëntie. We geloven in een wereld waarin kennis geen grenzen kent voor onze klanten. Payse is een transparante, persoonlijke en deskundige HR-partner waarbij eenvoud en vertrouwen centraal staan.