Het is inmiddels drie jaar geleden dat de eerste editie van de Young Business Award georganiseerd werd. “Tijdens de eerste editie van de Young Business Award hebben wij bij FC Emmen drie podiumdelen neergezet en een geluidssetje. Hier kwamen destijds een paar honderden mensen op af. Wij stonden echt versteld van de impact die de Young Business Award had”, aldus bestuursvoorzitter Niels Palmers. Op dinsdag 14 juni is de finale van de Young Business Award 2016 het eerste grote evenement in de Rabozaal van het nieuwe Atlas Theater in Emmen. Om de finale van de pitch competitie inclusief live crowdfunding in goede banen te leiden heeft de organisatie Jort Kelder benaderd als dagvoorzitter. De 51 jarige kapitalist uit Gouda gaat de uitdaging aan en was voor de finale van de Young Business Award bereidt zijn vakantie een paar dagen te verplaatsten.

De stichting Young Business Award is een voorloper in Nederland op het gebied van startup competities. Zo worden er tijdens de finale van de Young Business Award 2016 voor een paar bedrijven mogelijk om door middel live crowdfunding hun ondernemersdroom daadwerkelijk te financieren, dit organiseert de stichting Young Business Award samen met de provincie Drenthe. In Amerika is het normaal om te pitchen voor investeerders, dat is ook wat de stichting wil bereiken met haar competitie in Nederland. “Het pitchen voor een investering moet toegankelijker worden. De beschikbare financiële zijn van cruciaal belang voor een startent bedrijf om te groeien. Momenteel ligt het sterk aan de regio of dit ‘goed’ georganiseerd is” aldus Niels Palmers. Palmers bedoelt hiermee dat er in Nederland een onoverzichtelijk aantal lokale (stimulerings)middelen zijn voor starters, waarvan starters vaak het bestaan niet weten.

Op donderdag 14 april is de Young Business Award 2016 officieel van start gegaan. Drie voorrondes in Hoogeveen, Emmen en Assen moesten het aantal van 102 deelnemende bedrijven terugbrengen naar zes finalisten. Tijdens de voorronde in Hoogeveen zijn de bedrijven Athom en EC2C in het bijzijn van honderdvijfentwintig bezoekers geselecteerd. De bedrijven Motial en BMtec wisten in Emmen in het bijzijn van meer dan honderd bezoekers de derde en vierde finaletickets te bemachtigen. De laatste twee finalisten, 24Sessions en Mcnetic wisten maandag 9 mei in De Nieuwe Kolk hun finaleticket te bemachtigen.

De zes finalisten krijgen op dinsdag 14 juni zestig seconden de tijd om de vijfkoppige jury te overtuigen van hun startup. Het traject naar de finale van de Young Business Award 2016 was voor de zes finalisten geen eenvoudige reis. Om de kristallen award inclusief prijzenpot van 12.500 euro binnen te halen moeten ze de vakkundige jury overtuigen dat hun startup de beste is. De jury van de Young Business Award bestaat uit: Ineke Kooistra (CEO Young Capital), Robbin Slakhorst (CCO/ Founder Symbid), Ronald Klarus (Partner Yspeert Advocaten), Roland Welles (Director Rabobank) en Yvonne Kooi Managing Director and Co-owner of Royal Goedewaagen (Drents ondernemer van het jaar 2015).

Voorafgaand aan de finale van de Young Business Award is de lancering van het nieuwe investeringsplatform van Flinc. Hiervoor nodigt Flinc het investeerdernetwerk van de investeringsmaatschappij uit. “De lancering van het investeringsplatform van Flinc versterkt het live crowdfunding dat wij samen met de provincie Drenthe organiseren. De investeerders en alle andere bezoekers kunnen live mee investeren in de deelnemende startup tijdens de finale”, aldus Niels Palmers. In het verlengde hiervan organiseert de organisatie van de stichting Young Business Award in samenwerking met de Kamer van Koophandel een startermiddag in het Atlas Theater. “Voor de startersmiddag worden net als met YBA for Students experts ingevlogen om de starters te helpen met het groeien van hun onderneming”, aldus Niels Palmers. Beide evenementen lopen direct door op de finale van de Young Business Award 2016. Wilt u aanwezig zijn tijdens de finale van de Young Business Award, dan kunt u zich aanmelden als bezoeker via de website.

Foto 1 (van links naar rechts): Rutger Teunissen (24 sessions), Rutger Teunissen (McNetiq), Robbin Oost (Motial), Stefan Witkamp (Athom), Bakschik Martirosian (BMTEC), Martijn Schokker (EC2C) en Ian Smit (EC2C)