Al jaren bestuderen onderzoekers hoe ondernemers en werknemers kunnen floreren op de werkvloer. Wat nu blijkt: mensen die werken in een coworking space presteren op schaal van 7 punten 1 tot 2 punten beter dan gemiddeld. Genoeg reden om een artikel aan te wijden dus!

Kantoor

Kantoren voor zzp’ers

Veel zzp’ers kiezen er tegenwoordig voor om op kantoor te gaan werken. Dat is niet zo vreemd, want kantoorruimte verhuurders spelen uitstekend in op de structurele toename van zelfstandigen. Zij zorgen niet alleen voor een aangename werkplek die afgestemd is op zzp’ers, maar ook nog voor een aantal randvoorwaarden die ondernemers echt helpen in hun bedrijfsvoering. Benieuwd of dit iets voor jou is? Lees hier dan alles over coworking spaces, het kantoor voor de zzp’er!

Wat is een coworking space?

Een coworking space is een (vaak) grote open kantoorruimte waar diverse zzp’ers uit verschillende branches voor zichzelf werken. Een coworking space kan gedefinieerd worden als

“Op abonnement gebaseerde werkplekken waar diverse freelancers, flexwerkers en andere onafhankelijke professionals werken in een gedeeld kantoor en samen een community vormen.”

Voorheen waren er helemaal geen coworking spaces, maar door de toename van het aantal freelancers kunnen verhuurders van kantoren er niet omheen om werkplekken te creëren. In steeds meer kantoorgebouwen vind je nu één of twee verdiepingen die speciaal ingericht zijn op zzp’ers. Deze coworking spaces stimuleren samenwerking. Bovendien laten ondernemers zich hier door elkaar inspireren en motiveren.

Waarom en hoe kun je floreren in een coworking space?

Er zijn diverse redenen waarom het mogelijk is om succesvoller te zijn dankzij het werken in een coworking space.

• Geen directe competitie of interne politiek, iedereen is vrij om te zijn en presteert daardoor beter.
  • De cultuur in een coworking space is bijzonder, het is normaal om elkaar te helpen. Hierdoor ontstaan nieuwe contacten en kansen.
  • Doordat je samen met mensen vanuit diverse disciplines op kantoor zit wordt je continu gestimuleerd om out of the box te denken en je in de positie een ander te verplaatsen.
  • Netwerken is bijzonder eenvoudig. Coworking spaces zijn erop ingericht ontmoetingen te faciliteren. Grote open ruimtes, koffiecorners en gezamenlijke lunchfaciliteiten dragen hier allemaal aan bij. Bovendien worden regelmatig events, borrels en workshops georganiseerd. Hier kun je extreem laagdrempelig netwerken.
  • Het creëert structuur. Veel Zzp’ers werken thuis en hierdoor raken ze snel afgeleid of verliezen de balans tussen privé en werk uit het oog. Werken op kantoor biedt structuur en houvast.
  • Verhuurders doen er alles aan om te randvoorwaarden te creëren voor een hechte community die elkaar tot nieuwe hoogte drijft. Je komt er als een individu en wordt onderdeel van de community.

Kortom

Er zijn genoeg redenen om in een coworking space te gaan werken. Twijfel je nog? Ga dan eens kijken bij coworking spaces in amsterdam! Kom je uit een kleinere stad? Er zijn bijvoorbeeld ook coworking spaces bij kantoorruimtes in Groningen en Den Bosch.

Kantoor