Havatec

Nieuw-Vennep, 17 juli 2020 – Havatec, leverancier van machines in de bloemensector, ontwikkelde met behulp van de HP Multi Jet Fusion technologie de ‘Wave’-machine. De machine gebruikt 3D geprinte onderdelen om bloemen automatisch te sorteren en bundelen. Daarmee kunnen klanten hun processen beter stroomlijnen en de productie in de bloemenindustrie verhogen.

Sinds 2003 bouwt Havatec machines voor het verwerken van bloemen en bloembollen en het zet in op 3D print innovatie voor zowel het maken van prototypes van machines, alswel van de eindonderdelen. Waar voorheen een medewerker handmatig stelen sorteerde om hoge productieaantallen te behalen, faciliteert en stroomlijnt de nieuwe Wave-machine het sorteer- en bosproces, waardoor ook de uniformiteit tussen de bloemstelen wordt gewaarborgd. De traditionele bosmachine kon tot 1200 stelen per uur verwerken. Bij de Wave-machine liggen deze productieaantallen aanzienlijk hoger: afhankelijk van de maximale capaciteit van de machine ligt het nieuwe uurgemiddelde ruim boven de 3500 stelen, tot wel 1.5 miljoen stelen per jaar.

Havatec ingenieurs ontwikkelden de nieuwe machine met 120 verschillende onderdelen die werden geprint met behulp van HP 3D HR PA 11-materiaal. Hierbij werden meerdere exemplaren van elk onderdeel in één machine-eenheid verwerkt. De keuze viel op de HP Multi Jet Fusion technologie vanwege de ontwerpvrijheid, de flexibiliteit bij het uitpakken en het gebruiksgemak.

Teun Geerlings van Havatec licht toe: "We zijn tien jaar geleden begonnen met het gebruik van 3D-printing voor prototypes, voordat we deze technologie gebruikten om eindonderdelen voor onze producten te maken. De positieve ervaringen met 3D-printen brachten ons tot de uiteindelijke aanschaf van onze eigen 3D-printer. Wat ons aansprak bij de HP Multi Jet Fusion-technologie was de mogelijkheid om de onderdelen sneller te ontwikkelen voor innovatieve projecten net als de mogelijkheid om onderdelen te gebruiken in een productieomgeving. Ook waren we onder de indruk van de duurzaamheid van het 3D printmateriaal en de technologie, en de mogelijkheid tot recyclen."

Op dit moment produceert Havatec 10 tot 20 machine-eenheden van dit type per jaar, een aantal dat naar verwachting jaar na jaar zal toenemen. Met behulp van HP MJF-technologie ontwikkelen de ingenieurs van Havatec bij iedere productiecyclus nieuwe onderdelen en mechanismen, afgestemd op de veranderende klantbehoeften.

De HP Jet Fusion-technologie maakt het makkelijker prototypes te ontwikkelen en hoogkwalitatieve functionele onderdelen kunnen tot wel 10 keer sneller en tegen de helft van de kosten geproduceerd worden.

Lees hier meer over de HP Multi Jet Fusion-technologie.