Gerard Loode

Gerard Loode, mede-oprichter van Simplicate, maakte afgelopen jaar met zijn bedrijf een explosieve groei door en zaagt hiermee aan de stoelpoten van de grote namen op de bedrijfssoftware markt. Hij denkt dan ook dat als deze merken op dezelfde voet verder gaan hun sterke marktpositie zal afnemen: ”Is die positie houdbaar in de toekomst? Ik denk het eerlijk gezegd niet”, vertelt Gerard in een interview met Software Vergelijken.

Gesloten systemen leggen het af

Hij doelt hiermee vooral op de gesloten systemen van deze softwareleveranciers. Terwijl volgens Gerard flexibiliteit in het kiezen van wat bedrijven echt nodig hebben en prettig vinden werken juist de toekomst heeft. “De grote pakketten van nu bieden vaak gesloten CRM systemen waarmee het lastig koppelen is. Dat is wat ons betreft niet meer van nu en al helemaal niet van morgen.”

In 2014 richtte Gerard samen met Peter Hager Simplicate op. Het idee van Simplicate kwam bepaald niet uit de lucht vallen. “Van oorsprong ben ik accountant. Na een carrière bij een groot accountantskantoor besloot ik voor mezelf te beginnen. Ons kantoor was vooral succesvol in de IT business consultancy. Er bleek een grote behoefte te zijn bij bedrijven om de reeds aangeschafte CRM software ook daadwerkelijk succesvol in de organisatie te implementeren.”

Implementeren zonder lang traject

Het ging snel: de jaren daarna zaten er consultants bij bedrijven in allerlei branches om grote softwarepakketten te implementeren. “Er kan veel op softwaregebied. Het levert bedrijven ook echt enorm veel op. Maar we zagen dat de grote CRM pakketten pas hun belofte kunnen waarmaken na een langdurig consultancy-traject. Wij vonden dat het ook moest kunnen zonder zo’n traject. Een makkelijk te begrijpen, plug-and-play-pakket dus. Daar begon Simplicate.”

Na anderhalf jaar ontwikkelen was daar een eerste versie, nog steeds de basis van wat er nu staat. “Simplicate biedt een CRM oplossing voor bedrijven die uur-factuur werken, projecten draaien en de aan de projecten gewerkte tijd registreren. Daar hebben we ons specifiek op gericht. We bieden automatisering van het primaire klantproces. Simplicate ondersteunt het salestraject, de projectadministratie, de facturatie en het relatiebeheer.”

Pakketten inzetten als Lego-blokjes

Maar daarmee is een organisatie er vaak nog niet. “Voor alle processen daaromheen bieden we koppelingen met belangrijke spelers. Doordat het maken van een koppeling in de vorm van een API tegenwoordig zo makkelijk is, geloven wij heel erg in de inzet van verschillende pakketten als ware het Lego-blokjes. Zolang het naadloos past, kun je ze prima combineren.”

Een belangrijk thema dat Simplicate heel erg serieus neemt, is dat van beveiliging. Vaak nog te onderbelicht bij softwaremakers, maar ook bij gebruikers. “Het is echt een belangrijke vraag om te stellen in de oriëntatie naar een passend CRM systeem, maar we horen die vraag te weinig: Hoe zit het met de veiligheid? Wij hebben gegevensbeveiliging echt heel centraal staan in onze ontwikkeling en Simplicate wordt regelmatig helemaal getest.”

Het is nooit af

De ambities van Simplicate liegen er niet om: ze willen de gerealiseerde groei op korte termijn verdubbelen en sluiten een internationale uitbreiding op termijn niet uit. Een mooie uitdaging, maar ze zijn er klaar voor. “Er staat al een heel mooi team en we hebben verschillende vacatures voor extra mensen. De komende tijd blijven we investeren in doorontwikkelen. Het pakket is nooit af, die gedachte staat bij ons centraal”, beschrijft Gerard. “We blijven ook altijd naar onze klanten luisteren, zij zijn de experts.”

Meer weten? Bekijk het volledige interview hier.