Regus

Dropbox, Skype en WhatsApp meest gebruikt

Onder het toenemende aantal professionals dat een deel van de tijd buiten het kantoor werkt, is het gebruik van online tools zeer sterk toegenomen. Uit recent onderzoek van Regus, dé wereldwijde aanbieder van flexibele werkplekken, is gebleken dat maar liefst 86% van de werknemers ten minste één online tool gebruikt die flexwerken makkelijker maakt.

Het onderzoek vond plaats in januari 2015 en is uitgezet onder meer dan 44.000 senior business professionals in meer dan 100 landen. Vanuit Nederland hebben 1350 kantoorwerkers deelgenomen. 85% van de respondenten wereldwijd geeft aan dat door toename van het flexwerken, het werken in een cloud-omgeving steeds meer geaccepteerd is.

Dropbox meest gebruikte clouddienst

Moderne online tools nemen de vooroordelen van flexibel werken weg. Zo zorgen clouddiensten ervoor dat vertrouwelijke documenten veilig gebruikt en gedeeld kunnen worden. De top 3 van zakelijk meest gebruikte clouddiensten in Nederland:

• Dropbox (60%)
  • We Transfer (59%)
  • Google Drive (36%)

Skype maakt flexwerker zichtbaar

Flexwerkers zijn vaak bang dat ze over het hoofd worden gezien omdat ze zich niet elke dag op kantoor bevinden. Instant Messaging en telefonie via het Internet zijn veel gebruikte tools waarmee werknemers communiceren ook als men niet bij elkaar in hetzelfde kantoorgebouw zit; het vergroot de zichtbaarheid van de flexwerker. De meest populaire manier van telefonie via het Internet in Nederland is Skype, dit wordt door 50% van de respondenten gebruikt. Facebook Messenger (40%) en Viber (met slechts 7%) volgen hierna.

Whatsapp meest populair
Andere opvallende punten uit het onderzoek zijn:

• WhatsApp is momenteel veruit de meest populaire Instant Messaging-app voor smartphones in Nederland, 88% van de werknemers gebruikt het minstens één keer per maand
  • Slechts 6% van de Nederlandse ondervraagden liet weten geen enkele instant Messaging-app  zakelijk gebruikt te hebben
  • Wereldwijd wordt de remote deskstop van Microsoft  met 19% het meest gebruikt

Online tools nemen vooroordelen van flexwerken weg

Robbert Klaassen, commercieel directeur bij Regus zegt: ‘’Steeds meer mensen kiezen voor flexibel werken. Online tools helpen de vooroordelen van flexwerken weg te nemen. Van het gevoel geen contact te hebben met collega’s tot het moeizaam toegang krijgen tot de server van het bedrijf; nieuwe technologieën bieden oplossingen. De groei van Instant Messaging-apps en het makkelijk delen van documenten online spelen een grote rol in het flexibel werken. Dit betekent dat de flexwerker volledig operationeel is, zelfs wanneer hij niet op kantoor is. Men bespaart tijd door dichter bij huis te werken en dat verhoogt de productiviteit.’