Team Mijnzzp

Manufy

Manufy, het platform voor duurzamere Europese kledingproductie, heeft deze week in Vilnius het Fashion for Change programma gewonnen. Tijdens de finale pitch wist de startup een jury van professionals uit de industrie te overtuigen en zo de titel in de wacht te slepen. Naast de eer gaat Manufy met €15.000 aan subsidie en coaching-traject van experts naar huis.

Fashion for Change

Honderdvijfentwintig startups schreven zich zes maanden geleden in voor het Fashion for Change accelerator programma. vijfentwintig teams haalden de finale. Vijf daarvan gingen er uiteindelijk met een prijs vandoor. Nout Knabben, CEO van Manufy, wist indruk op de jury te maken door te laten zien hoe het platform lokale en duurzamere productie voor Europese merken en makers weet te faciliteren.

Fashion for Change, gericht op het ondersteunen van startups die zich inzetten voor veranderingen in de kledingindustrie, nodigde teams vanuit heel Europa uit voor verschillende pitchdagen en hackathons. Tijdens deze dagen legden de teams hun ideeën voor aan experts, namen ze deel aan brainstormsessies en spraken ze met verschillende investeerders uit de branche. Elke samenkomst eindigde met een pitch, waarna de teams met de beste ideeën doorgingen naar de volgende ronde.

Manufy

Op Manufy kunnen Europese merken projecten uploaden, waarin precies wordt aangegeven wat er geproduceerd moet worden. Fabrikanten die geschikt zijn voor de opdracht, kunnen op hun beurt biedingen plaatsen op die projecten. Als er een match is, komen beide partijen samen in een chat waarin ze meer in detail kunnen praten over het project.

Onder de meer dan duizend actieve fabrikanten bevinden zich makers die zich specialiseren in vijftig productcategorieën. Van hoedenmakers tot producenten van sportkleding en van tassenproducenten tot ondergoed fabrikanten. Naast het feit dat ze dichter bij huis produceren, staan ook duurzamere stoffen en technieken voorop.  Zo zijn er producenten actief op het platform die gebruik maken van circulaire productie, wordt er veel gebruik gemaakt van biologisch katoen en is ook recycled polyester in trek.

De toekomst

Manufy hoopt met de subsidie van Fashion for Change de stap naar duurzamere, lokale productie te vereenvoudigen. Naast het morele aspect van groenere kledingproductie, lijkt het voor merken ook commercieel interessant om hun collecties groener te produceren. Uit onderzoek van PwC blijkt dat 44% van de Europese consumenten actief op zoek is naar kleding die verantwoord geproduceerd is. Deze toenemende vraag naar duurzamere kleding kan de kledingindustrie het juiste zetje geven om nog meer in te zetten op duurzame productie.

Over Manufy

Manufy is in 2020 gelanceerd nadat een groep Nederlandse ondernemers zag dat er een gebrek was aan online vertegenwoordiging van duurzame, Europese fabrikanten. Manufy wil merken en fabrikanten op een efficiënte, transparante en vooral duurzame manier met elkaar verbinden. Op dit moment heeft het platform meer dan 6000 actieve merken en 1200 actieve fabrikanten.

Mijnzzp.nl