KAAP de Groene Hoop

Inspiration store en scheepstimmerbedrijf Woodies aT BerLin – gevestigd op de NDSM-werf in Amsterdam Noord – bouwt interieurs, verkoopt vintage meubelen én organiseert evenementen. Tijdens SAIL Amsterdam 2015 (19 t/m 23 augustus) wordt de Ms. van Riemsdijkweg plus aangrenzende landtong, onderdeel van SAIL's Groene Oceaan, omgetoverd tot 'KAAP de Groene Hoop': een kleinschalig gratis festival met uitzicht over het IJ, op 2 minuten loopafstand van de NDSM-pont. Verwacht stoere schepen, Dutch design, live muziek, theater, cabaret, workshops, kinderactiviteiten, biologische lokale horeca en een markt met innovatieve, ambachtelijke producten.

Zeelieden en landrotten, avonturiers en dromers, wereldverbeteraars en lekkerbekken; iedereen is welkom. KAAP de Groene Hoop mixt een bewuste geest met vrolijk vertier, op het land en op het water. Hoofdorganisator Esther Way, eigenaresse van Woodies aT BerLin: “Het hele festival vaart op groene stroom, o.a. door middel van de ingenieuze zonne-energie-trailers van Metabolic. We bieden een platform voor sustainable start-ups en laten bezoekers kennis maken met innovatieve, groene producten en technieken. We willen mensen bewust maken dat leuk ook duurzaam kan!”

KAAP de Groene Hoop vindt vijf SAIL-dagen lang plaats van 10.00 uur ’s ochtends tot 22.00 uur ’s avonds. De festivalactiviteiten zijn verdeeld over vier areas: de Landtong, het Schependorp de Kade en de Werf.

LANDTONG

De spectaculaire openingsact op het hoofdpodium van KAAP de Groene Hoop wordt verzorgd door kleinkunstduizendpoot Carolina Mout. Andere headliners zijn o.a. de Britse soulzangeres Sue Chaloner, Massimo Vinco e la Banda Fuori Tempo (Italiaanse gypsy in Berlijnse stijl) en The Sidewinders in samenspel met DJ Graham B (souljazz en jazzbop). Bij de dagelijkse yogaworkshops van YogaPrana (kosten: 5 euro) komen houdingen aan bod die met het waterleven te maken hebben; zelfs de beroemde Titanic-scène wordt 'na-geyogaat'. Op de kop van de Landtong neemt de Funk Karavaan je mee naar de jaren ’60 en ’70, met gouwe ouwe plaatjes en een pittig potje sjoel.

SCHEPENDORP

In het Schependorp van KAAP de Groene Hoop liggen bijzondere schepen aangemeerd die een bezoekje waard zijn, zoals de gezelligste kajuit van SAIL: de Theater Kajuit op 'De Zeester'. In dit kleinkunsttheater vol cabaret en live muziek staat o.a. een exclusief gospel- en blues concert van Qeaux Qeaux Joans op het programma (20 augustus 21:00-22:00). KAAP de Groene Hoop is ook de plek voor prille romantiek; wie durft kan ‘speedbootdaten’ bij kapitein Joe. Even bijkomen doe je in één van de hangmatten op 'De VitamineVloot', onder het genot van een Cubaanse cocktail of Hollandse fruitshake. Of bezichtig het schip van de 'Goede Vissers', leverancier van duurzame vis. Tip: vergeet niet de gerookte vis te proeven.

Kinderen kunnen zaterdag en zondag op avontuur met Padvindersboot 'De Vertrouwen'. Hier leren ze strandjutten, knopen leggen en kompas lezen. Ook kunnen ze deelnemen aan wedstrijdjes, varen in de boot uit de verhalen van De Kameleon, of de modelboot van het grote padvindersschip besturen. Op 'De 6 Gebroeders' mogen volwassenen (voor 5 euro) creatief aan de slag tijdens de 1,5 uur durende workshops ‘boegbeeld of talisman maken van speksteen’, onder leiding van kunstenares Rineke van Vreden.

KADE

De Kade (aan de Ms. van Riemsdijkweg) is vijf dagen lang het domein van De Groene Markt. Hier bieden koopmannen en koopvrouwen lokale producten aan met een eigen verhaal en frisse blik. De koopwaar getuigt van nostalgisch vakmanschap, ambachtelijk design, innovatieve technieken en creatieve upcycling van restproducten. Inschrijven voor de markt kan via: http://bit.ly/1D52UKV. Op de Kade wordt ook danstheatervoorstelling 'Window of a Child' opgevoerd door de Old-School Musical Academy, op zaterdag van 16:30 tot 17:00 uur. Tussen de Kade en de Landtong is het Eetplein ingericht, waar chef-kok Geert Burema zijn verse vissoep bereidt en meer lekkers verkrijgbaar is.

WERF

Op de stoere werf van KAAP de Groene Hoop gaan professionele upcyclers live te werk. Bezoek de upcycle-werkplaats, evenals mini-museum ’t Kromhout waar 'Motortechniek: 1910 tot Tesla' geëxposeerd wordt. Hier komt de Amsterdamse maritieme geschiedenis tot leven! Proeflokaal 'Bier Op Wielen' serveert duurzaam, lokaal, lekker bier op de Werf.

Met uitzondering van de workshops boegbeeld en talisman maken (in het Schependorp) en de yoga-workshops (hoofdpodium Landtong) zijn alle KAAP de Groene Hoop-activiteiten gratis toegankelijk.

Voor het volledige programma, updates en meer informatie zie: www.kaapdegroenehoop.nl en facebook.com/events/474490412729666.