Lancyr

Amsterdam, 25-04-2018 - Advocaten houden elkaar druk bezig. Dit schrijft aansprakelijkheidsverzekeringzzp.nl, dat onderzoek deed naar Beroepsaansprakelijkheidsclaims die tussen 1994 en maart 2018 op Rechtspraak.nl zijn vermeld. Advocaten blijken de meest aangeklaagde beroepsgroep van de vrije beroepen, maar ook accountants en notarissen worden relatief vaak aangeklaagd door klanten die menen schade te hebben opgelopen door verstrekt advies.

Wanneer een professional een fout maakt bij het uitoefenen van zijn of haar beroep en een klant of derde daardoor schade lijdt, is deze mogelijk beroepsaansprakelijk. Wat de kans is dat deze persoon ook daadwerkelijk wordt aangeklaagd, hangt sterk af van het beroep dat hij of zij uitoefent, zo blijkt nu. In de juridische sector loopt men (ironisch genoeg) het meeste risico op een dagvaarding.

Advocaten, notarissen, artsen en adviseurs zijn in de onderzochte periode liefst 382 keer aangeklaagd. Samen is dat al 56% van alle beroepsaansprakelijkheidszaken. Bekijk hier per beroepsgroep hoe vaak er een zaak werd gemaakt van de beroepsaansprakelijkheid: https://www.aansprakelijkheidsverzekeringzzp.nl/pers/onderzoek-beroepsaansprakelijkheid-en-rechtszaken/