Persberichten

Avatar van Team Mijnzzp

Dagelijks mijden inmiddels zeker 32.000 motorvoertuigen de spits in Nederland. De bestuurders  rijden op andere tijden of gaan met een ander vervoermiddel naar het werk en goederen worden vaker over het water vervoerd. Op jaarbasis gaat het om ruim 6miljoen voertuigen die uit de ochtend- of avondspits verdwenen zijn.

Dat blijkt uit de nieuwe tussenresultaten van het programma Beter Benutten dat in 2011 is gestart door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Bij deze nieuwe aanpak zet het Rijk samen met 12 regio’s en het bedrijfsleven kleinschalige vaak lokale maatregelen in om de drukte tijdens de spits te verlichten.

In totaal zijn er nu 355 maatregelen uitgewerkt en grotendeels in gang gezet. Het gaat daarbij om onder meer om spitsmijdprojecten waarbij het gebruik van de elektrische fiets of ander vervoer naar het werk en school wordt gestimuleerd, de ontwikkeling van nieuwe apps voor reisinformatie en rijadviezen aan automobilisten zodat mensen vlotter op deplek van bestemming komen en aanpassingen aan kanalen waardoor ze geschikt worden voor grotere binnenvaartschepen en meer goederentransport.

Inmiddels zijn er in de 12 regio’s 17.286 fietsparkeerplaatsen en 1502 P+R plaatsen bij gekomen. Daarnaast hebben de regio’s een pakket van kleinere inframaatregelen in uitvoering. Het gaat dan bijvoorbeeld om nieuwe spitsstroken, aanpassingen aan aansluitingen op wegen en nieuwe vormen van bewegwijzering.

Minister Schultz van Haegen is verheugd over stappen die er in de regio’s zijn gezet. “Zeker nu de mobiliteit weer aantrekt is het belangrijk dat we alle deuren wijd open zetten voor slimme en innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid te verbeteren. We zien dat de Beter Benutten aanpak werkt: het levert nieuwe kennis op en vooral meer ruimte op de weg en in het openbaar vervoer. We gaan er de komende jaren dan ook volop mee door.” 

De minister heeft vandaag tijdens de Beter Benuttenbijeenkomst met de 12 regio’s ook de Beter Benutten Award uitgereikt voor het project waarin de reiziger het meest centraal is gezet. Maastricht werd winnaar met het project ‘Kom op, kies slim!’, dat is opgezet om automobilisten vaker met de fiets, e-bike of OV naar het werk te laten reizen en daarmee de spits te ontlasten. De minister prees de zorgvuldige manier waarop de doelgroep werd benaderd en het grote en blijvende effect van het project.

Mijnzzp.nl