Informatie over AFAS-SB

Boekhoudsoftware keuzewijzer

Team Mijnzzp

BOEKHOUDPROGRAMMA AFAS SB+

AFAS SB Logo

AFAS SB+ is een online boekhoudprogramma dat ideaal is voor startende ondernemers, zzp-ers en kleine bedrijven (SB staat voor Small Business). Het grootste voordeel van deze boekhoudsoftware is dat je tijd bespaart met het bijhouden van je administratie. Het is gemakkelijk om offertes te maken, net als dat je snel facturen verstuurt en de btw-aangifte al klaar staat om in te dienen. De boekhoudsoftware voorziet in een gebruiksvriendelijke oplossing voor ondernemers om aan alle voorwaarden van de boekhouding te voldoen. AFAS SB+ laat je als ondernemer dan ook slim boekhouden, geheel zelfstandig of in samenwerking met een accountant.

AFAS SB+ voor kleine bedrijven

AFAS SB+ is speciaal ontwikkeld voor de kleinzakelijke markt met boekhoudsoftware en functionaliteiten die je als ondernemer nodig hebt om zelf de boekhouding te doen. Je betaalt een vaste prijs voor alle functionaliteiten en het boekhoudprogramma is maandelijks opzegbaar. Dit boekhoudprogramma bespaart je niet alleen tijd, maar verkleint ook de kans dat je foutjes maakt. Bovendien heb je altijd inzicht in de actuele financiële situatie van je eigen bedrijf. Verder voorziet de boekhoudsoftware in specifieke functies die erop gericht zijn je boekhouding te automatiseren, zoals CRM, activa, btw-aangifte en bankkoppeling.

Voordelen AFAS SB+

Een voordeel van AFAS SB+ is dat het boekhoudprogramma het gemak biedt van het bijhouden van een takenlijst. Door de tijd die je bespaart op het doen van de administratie, heb je meer tijd over om aan je bedrijf en aan je klanten te besteden. Bovendien hoef je niet alle taken handmatig te verwerken, zoals het inboeken van facturen. Hier is namelijk een speciale functionaliteit voor beschikbaar. Een nauwkeurige administratie vormt de basis voor inzicht in je bedrijf, zoals in de financiële resultaten die altijd up-to-date zijn. De cijfers zijn te gebruiken om als ondernemer om je weg in de toekomst te bepalen.

  • Gemakkelijk boekhouden
  • Vermindert risico op fouten
  • Meer tijd voor je bedrijf
  • Geautomatiseerde taken
  • Financieel inzicht
  • Vast bedrag per maand
  • Extra functies

Eenvoudig boekhouden met takenlijst

De boekhoudsoftware voorziet in de mogelijkheid om van een praktische takenlijst gebruik te maken. Dit vereenvoudigt het bijhouden van de boekhouding. De takenlijst maakt het mogelijk om stap voor stap de boekhoudhouding bij te werken. Daarnaast zorgt AFAS SB+ ervoor dat je tijdig een herinnering krijgt voor alle taken die nog openstaan. Bijvoorbeeld dat je nog een aantal btw-regels moet controleren of dat er nog een bankmutatie op afhandelen wacht. Extra handig is dat de takenlijst automatisch wordt bijgewerkt.

Simpel offertes en facturen versturen

Heb je een aanvraag voor een offerte binnengekregen? AFAS SB+ is een boekhoudprogramma waarmee je in een paar klikken een offerte opstelt en naar de aanvrager verstuurt. De offerte is in je eigen huisstijl te ontwerpen, zoals met je logo en in de kleuren van je bedrijf. Bij het terugontvangen van de offerte waarmee de klant akkoord is gegaan, is het handig dat het boekhoudprogramma er automatisch een verkoopfactuur van maakt. Hier hoef je dus geen extra tijd aan te besteden. Bij het gebruikmaken van de boekhoudsoftware leg je bovendien gemakkelijk je eigen diensten met tarieven vast of je eigen producten met prijzen.

Binnenkomende facturen scannen

Scan & Herken is een functionaliteit van AFAS SB+ die het handmatig inboeken van facturen vervangt. Dit bespaart je veel tijd. Je hoeft gen facturen meer te uploaden, maar laat deze eenvoudig scannen met de AFAS Scanbox. Het enige wat je nog hoeft te doen, is de factuur te controleren en te accorderen. Daarbij is het voor het scannen van de bonnetjes extra handig om van de AFAS Link app gebruik te maken. Deze app is gratis te gebruiken bij een AFAS SB + abonnement.

Financieel inzicht in je bedrijf

Het is als ondernemer altijd belangrijk om te weten wat de financiële situatie van je bedrijf is. Deze informatie is met AFAS SB+ altijd beschikbaar. De financiële gezondheid van je bedrijf is af te lezen aan de gegevens in het boekhoudprogramma, zoals het netto resultaat. De verlies- en winstrekening is per periode te generen, zoals per maand, kwartaal of per kalenderjaar.

Gecertificeerde koppelingen

Het is bij het gebruikmaken van AFAS SB+ handig om te koppelen aan andere software. Er zijn allerlei softwareleveranciers die in een standaard koppeling met AFAS voorzien. Deze koppelingen zijn gecertificeerd, zodat je zekerheid hebt over de veiligheid en betrouwbaarheid. Het boekhoudprogramma is onder meer te koppelen met banken om automatisch je bankgegevens te laten verwerken.

Heb je een webshop en bied je producten aan via een platform als Bol.com of Amazon? De data zijn automatisch met de Amazon koppeling te updaten en te synchroniseren met Bol.com. Het aanbod van gecertificeerde koppelingen is heel divers, zodat je die koppelingen gebruikt die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.

Btw-aangifte indienen bij Belastingdienst

Je hebt als ondernemer met AFAS SB+ geen boekhouder meer nodig om de btw-aangifte te doen. Deze aangifte is automatische te genereren in het boekhoudprogramma. Een extra voordeel is dat je de btw-aangifte vanuit het boekhoudprogramma rechtstreeks bij de Belastingdienst indient. Dit geldt overigens ook voor de ICP-aangifte indien van toepassing. Naast de optie van het elektronisch verzenden van de btw-aangifte naar de Belastingdienst is het mogelijk om de gegevens over te nemen en op de website van de Belastingdienst de btw-aangifte in te vullen.

AFAS Link app

AFAS SB+ is een online boekhoudprogramma met een AFAS Link app die daarmee geïntegreerd is. Dit maakt het gemakkelijk om bij een zakelijke uitgave snel even een foto van de bon te maken. Of om een factuur te uploaden. Na het scannen van een bon of factuur staan deze gegevens in het boekhoudprogramma. De belangrijkste gegevens worden door Scan & Herken herkent en na je goedkeuring vindt de informatieverwerking in de boekhouding definitief plaats.

Overzicht belangrijkste functionaliteiten:

  • AFAS Scanbox: Scan & Herken oplossing
  • E-factureren
  • Automatische betaling debiteuren en incasso crediteuren
  • Bankafschriften importeren
  • Koppeling met bank (Rabobank, ING, ABN)
  • Debiteurenbewaking en crediteurenbewaking
  • Saldibalans, proefbalans kolommenbalans
  • Btw-aangifte
  • Vaste journaalposten
  • AFAS Link app

Extra functionaliteiten

Je krijgt bij de keuze voor AFAS SB+ extra functionaliteiten om gebruik van te maken. Activa is een van de extra functionaliteiten en heeft betrekking op rapportage, investeringsprojecten en fiscaal afschrijven. Een andere functionaliteit is CRM Om het klantbeheer en relatiemanagement te optimaliseren.

De informatie die hiervoor beschikbaar komt is vast te leggen in een digitaal dossier. Met betrekking tot de facturatie geldt dat deze functionaliteit zowel de mogelijkheid biedt om offertes als facturen te verzenden. Daarnaast biedt deze optie inzicht in de in- en verkoop per geselecteerde periode.

Algemene kenmerken

Er zijn verder een aantal algemene kenmerken van AFAS SB+ te benoemen, zoals dat je de mogelijkheid hebt om samen te werken met je accountant. Het boekhoudprogramma is zo ontwikkeld dat er automatische updates plaatsvinden en dat er sprake is van uitgebreide documentatie. De boekhoudsoftware is standaard beschikbaar voor twee gebruikers. Dit is handig als je zelf als ondernemer deels de boekhouding bijhoudt, maar ook gebruikmaakt van een boekhouder.

Alle gegevens worden veilig bewaard met een back-up in de cloud op dagelijkse basis. Er is met de Belastingdienst sprake van een elektronische uitwisseling, zoals wanneer je de btw-aangifte elektronisch wilt verzenden. Verder zijn er uitgebreide exportmogelijkheden beschikbaar en is het mogelijk om mutaties en stambestanden te importeren. Er is voor AFAS SB+ een online helpdesk beschikbaar voor het geval dat je vragen hebt of tegen problemen aanloopt.

Online demo

Wil je weten hoe AFAS SB+ werkt? Het is mogelijk om een online demo te bekijken om kennis te maken met dit boekhoudprogramma voor startende ondernemers en zzp-ers. Om toegang te krijgen tot de demovideo’s dien je jouw e-mailadres in te voeren.

Probeer AFAS SB+ een maand gratis

Je kan direct aan de slag met AFAS SB+ om het boekhoudprogramma een maand lang gratis uit te proberen. Er zit wel een abonnement aan vast, want de proefperiode loopt niet automatisch af. Het is echter wel mogelijk om het abonnement direct weer op te zeggen mocht je niet tevreden zijn. Hier zijn geen kosten en evenmin verplichtingen aan verbonden.

Abonnement afsluiten

Maak je gebruik van de optie om gratis een maand lang AFAS SB+ te gebruiken en bevalt de boekhoudsoftware? Je hoeft dan niets te doen, want met de keuze voor de gratis proefperiode sluit je een abonnement af. Het is altijd mogelijk om het abonnement voor het boekhoudprogramma op te zeggen. Het abonnement is namelijk maandelijks opzegbaar. Er is overigens uitgebreide informatie beschikbaar om als ondernemer met AFAS SB+ te starten. Het voordeel is dat je aan de hand wordt meegenomen en via een rondleiding stap voor stap wordt meegenomen. Bestel je het boekhoudprogramma nu dan kan je direct aan de slag.

Vaste prijs per maand

AFAS SB+ rekent voor het gebruikmaken van de functionaliteiten van het boekhoudprogramma een vaste prijs per maand. De prijs van het abonnement is op te voeren als zakelijke kosten en de te betalen btw is in mindering te brengen als voorbelasting bij de btw-aangifte. De tijd die je bespaart met deze boekhoudsoftware compenseert bovendien de vaste prijs die je per maand als ondernemer betaalt. De facturatie voor het gebruikmaken van de boekhoudsoftware vindt maandelijks plaats aan de hand van een automatische incasso.

Mijnzzp.nl