Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Dat het rondkomen voor een zzp-er een hele opgave is zullen de meesten wel weten. Iedere keer maar zorgen dat u voldoende opdrachten heeft. Een zzp-er is dan ook veel tijd om opdrachten binnen te krijgen. Hierdoor komt het vaak voor dat de zelfstandige veel op de weg is om opdrachten binnen te krijgen. U zult niet iedere klant kunnen overtuigen van uw vakmanschap. Om te voorkomen dat u iedere zaterdag de hele dag op de weg zit om klussen binnen te halen kunt u wel een paar zaken goed voorbereidden. Wat kunt u doen om te zorgen dat u uw tijd optimaal benut?

Wanneer u actief bent in de bouw zult u zich bij iedere klant opnieuw moeten bewijzen. Een klant kent u vaak niet, en is soms onzeker over de weg te geven klus. Hij heeft vaak niet veel verstand van uw vak. De klant moet dus op basis van uw advies beslissen of hij of zij u de opdracht gunt.
 
Zorg dat een klant veel informatie uit uw website kan halen. Wees duidelijk wat de klant kan verwachten voordat hij of zei u benadert. Een website laten bouwen is niet altijd even goedkoop. Maar toch zult u zien dat het geïnvesteerde geld in uw website zich zal terug verdienen. U hoeft tenslotte niet iedere zaterdag het hele land door te rijden om klussen binnen te halen.
 
Een mooi voorbeeld is de website die wij hier linken. Dit is een voegersbedrijf die een duidelijk formulier heeft staan op de website. Een klant wil zijn huis laten voegen en zoekt advies over welke soort voeg en kleur het beste bij het huis past. Ook kan de klant via het formulier diverse andere voorkeuren aangeven. Eventueel kan de klant via de mail foto's vragen van de klus. Een voeger hoeft niet altijd naar de klant om een prijs op te geven. Een eerste selectie via de mail is een hele goed optie om de soms niet altijd even serieuze klanten te filteren. Er zijn nu eenmaal veel mensen die alleen informatie zoeken.
 
Niet in alle branches kunt u werken met vaste formulieren of vaste meterprijzen. Maar u kunt wel zo veel mogelijk informatie geven over wat een eventuele klant van u kan verwachten. Op uw website kunt u een stuk onzekerheid van uw mogelijke nieuwe klanten weghalen door foto's van eerdere projecten te plaatsen met een stuk tekst van de klant. Laat aan een klant zien dat u veel informatie verschaft.
 
Er zijn nogal eens websites niet na het maken niet meer bijgewerkt worden. Zorg dat dit niet bij u gebeurd. Laat duidelijk zien dat u website regelmatig bijgewerkt wordt. Een stuk tekst met een datum van twee jaar terug kan een mogelijke klant al wegjagen. Hij of zij kent u niet en kan dan al gaan twijfelen.
 
Probeer er via mail telefoon achter te komen wat een klant wil. Vraag door om er er achter te komen of u er werk uit kunt halen. Het is niet erg om soms nee te moeten verkopen. Er zijn nu eenmaal klanten die veel offertes opvragen. Een voorbeeld wanneer u nee kunt verkopen is als de klant allemaal dingen van u verwacht en hij of zij geen enkele zekerheid wenst terug te geven. De klant moet ook weten dat uw tijd kostbaar is.
 
Wanneer u alle informatie denkt te hebben dan is het natuurlijk niet erg om alsnog op zaterdag te komen kijken. Maar dan weet u wel zeker dat u niet voor niks gaat.