Avatar van Team Mijnzzp

SEO computer

Wil jij graag een SEO specialist inhuren voor je bedrijf, maar weet je niet zo goed waar je op moet letten bij het uitkiezen? Het uitkiezen van een SEO specialist is geen gemakkelijke taak. Er zijn weinig tot geen officiële accreditaties beschikbaar voor deze specialisme. Dit maakt het lastig om een geschikt persoon te vinden.

Ook zonder accreditaties kun je een goede SEO specialist vinden. Een SEO specialist hoort namelijk multidisciplinair te werken te kunnen gaan. Er zijn belangrijke aspecten die meewegen in de vindbaarheid van een website op het gebied van content, techniek en linkbuilding. In dit artikel bespreken we deze 3 disciplines en waarom een SEO specialist dit moet meenemen in ieder traject.

Content

‘Content is king’ is een belangrijke uitspraak die ooit is gedaan binnen de marketing (thanks Bill Gates). Anno 2021 klopt dit nog steeds. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het lukraak content schrijven en 200 keer hetzelfde zoekwoord gebruiken niet meer afdoende is. Het is veel meer van belang om vooraf een gedegen contentstrategie op te stellen en deze ook consequent uit te voeren.

Iedere landingspagina telt en kan veel relevante bezoekers opleveren. Bij het schrijven van een landingspagina moet het zoekwoord waarvoor je hogerop wilt komen correct worden verwerkt (niet te vaak en met de juiste synoniemen). Denk hierbij aan de standaard on-page SEO factoren zoals headers, metatags, alt teksten etc. Daarbij is het van belang om de zoekintentie van de zoeker in je achterhoofd te houden bij het schrijven van de pagina. Een vraag zoals “beantwoord ik met mijn pagina de vragen van de zoeker?” helpt bij het schrijven van de landingspagina.

De techniek optimaliseren met een SEO specialist

Waar de content van een pagina vaak het zwaarst meeweegt bij kleine websites, is de techniek “king” bij grotere websites en e-commerce websites. Een SEO specialist zal in de meeste trajecten beginnen met een globale technische website analyse, waarna hij een goed advies kan uitbrengen over de site. Belangrijk bij de technische kant van SEO is om de manier waarop Google een website crawled in je achterhoofd te houden.

Google crawled dus pagina’s. Wat houdt dit precies in? Google controleert als het ware webpagina’s. Een gedeelte van deze pagina’s wordt direct geïndexeerd. Uit deze index komen links naar andere documenten (vaak wordt uit een HTML document naar HTML, CSS en JS bestanden gerefereerd voor meer informatie). Deze links komen in de crawl queue. Dit is ook gelijk de voornaamste methode van Googlebot om nieuwe pagina’s te ontdekken, hij gebruikt links zoals bezoekers dit ook doen.

De technische opbouw van een website kan worden gebaseerd op de manier van crawlen van Google. Denk aan ranking factoren zoals interne links, website snelheid en mobiele vriendelijkheid.

Content en technische factoren zijn belangrijk voor je SEO op jouw website. We gaan nu verder naar de SEO rondom jouw website: linkbuilding.

Linkbuilding (off-page SEO)

Off-page SEO is alles wat de SEO specialist doet rondom/buiten de website. Het belangrijkste aspect is hierbij het verkrijgen van kwalitatieve backlinks. Ook geldt hier (deels) het verkrijgen van goede reviews of een geoptimaliseerd ‘Google Mijn Bedrijf’ bij.

Linkbuilding is dus onder andere het verkrijgen van links van/naar andere websites. Deze links geven autoriteit aan je website, waardoor je hoger in de zoekresultaten van Google komt. Autoriteit krijg je doordat je aan Google laat zien dat andere websites over jouw website schrijven. Hieruit concludeert Google dat jouw content zo waardevol is, dat andere websites dit willen delen met hun bezoekers. Dit doen ze door middel van een hyperlink naar jouw website. Om kwalitatieve links te verkrijgen raden wij aan om linkbuilding uit te besteden bij een SEO specialist.

De combinatie

Een goede combinatie van content, techniek en linkbuilding is dus belangrijk bij een goede SEO strategie. Het is lastig om te zeggen of een van deze drie elementen zwaarder weegt dan een ander. Het verschilt per website, branche en doelstelling van de website. Bij een complete SEO-strategie is het van belang om aan alle elementen te denken. Op deze manier kan het maximale hieruit worden gehaald. Iedere SEO specialist hoort er op deze multidisciplinaire manier naar te kijken en de website op ieder vlak vooruit te helpen.

Geschreven door Ralf van Veen.

“Ik ben als allround freelance SEO specialist werkzaam voor een breed scala aan klanten. Ik richt mij op alle facetten van zoekmachine optimalisatie, waaronder technische SEO, SEO content en linkbuilding.

Vanaf 2012 ben ik werkzaam in de SEO. Door deze ervaring kan ik vaak al snel zien wat het laaghangend fruit is en wat er aan de SEO van een website kan worden gedaan.”

In samenwerking met ralfvanveen.com

Mijnzzp.nl