Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Bedrijven klagen minder over de kredietverlening van banken. Uit een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging van Banken (NvB) blijkt dat het aantal klachten van ondernemers is gehalveerd. Dat zei NvB-voorman Boele Staal gisteren.

MKB-Nederland, de koepelorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf, bevestigt die trend. "De klachtenregen van vorig jaar is in de loop van 2010 aan het afnemen", zegt secretaris Rob Wolthuis. "Bedrijven beseffen steeds meer dat de tijd van voor de kredietcrisis voorbij is. Het is een soort berusting. Bedrijven gaan van klagen naar vragen."

De vraag in hoeverre banken de kredietkraan hebben openstaan, ligt gevoelig bij bedrijven en bankiers. Vorig jaar kwam vanuit het Nederlandse bedrijfsleven kritiek dat banken onterecht terughoudend zouden zijn met kredietverstrekking. De banken zeiden juist dat de vraag van bedrijven naar krediet was gedaald.

"De groei van kredietverlening is ondanks de crisis niet drastisch afgenomen in Nederland", aldus Boele Staal. "In tegenstelling tot 2002, toen was er zelfs een krimp in kredietverlening."

De vereniging houdt vandaag een symposium over de rol van de klant van de bank. Zowel bedrijven als particulieren zijn volgens de NvB-voorman het afgelopen jaar meer tevreden over hun eigen bank. "Naarmate de kredietcrisis verder weg ligt, neemt de nuancering toe. Klanten zijn tevreden over hun eigen bank, maar de meningen over de sector staan onder druk. De financiële sector is nog steeds de zwartepiet."

bron: Telegraaf

 

Mijnzzp.nl