Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Het verkrijgen van een uitgebreid netwerk is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Soms kunt u op zoek zijn naar nieuwe contacten voor uw bedrijf. Dit doet u omdat u meer kennis wenst op te doen in uw branche of omdat u een afzetmarkt zoekt voor uw producten of diensten. Een van de problemen waar u waarschijnlijk tegenaan zult lopen is dat er vaak heel veel ondernemers zijn die dingen doen waar u wellicht iets aan kan hebben. Alleen hoe gaat u nu net die ene zakenpartner vinden waar het mee klikt en u een mooie toekomst kunt opbouwen.
 
Koude acquisitie
 
Koude acquisitie is iets waar veel ondernemers een hekel aan hebben. Dit kan in verschillende vormen plaats vinden. Denkt u aan telefonische verkoop of het versturen van reclame per post. Nu zijn niet alle vormen even erg maar vaak is het resultaat van uw actie erg laag. Bedrijven zijn vaak wanhopig op zoek naar manieren om reclame te maken. Tegenwoordig mogen bedrijven lang niet meer iedereen zomaar bellen, en wat is de oplossing? Aanbellen onder etenstijd. Bedrijven blijven altijd manieren zoeken om u te benaderen. Er zijn ook bedrijven die u per mail een nieuwsbrief sturen waar dan in staat dat u zich ooit heeft ingeschreven. Dat dit niet waar is weten zij ook wel.
 
Iets warmere acquisitie
 
Wanneer u op druk bezochte website surft zoals die van de kamer van koophandel zal het u ook wel opvallen dat ze veel leden hebben. Dit zijn allemaal ondernemers die zoeken naar nieuwe zakenrelaties. Als u iemand tegenkomt die interessant is voor u kunt u die persoon benaderen. Dit is eigenlijk geen koude acquisitie meer. De persoon die u benadert is ook lid om nieuwe relaties op te doen. Toch is het niet handig om zomaar iedereen te benaderen. Hier krijgt u op den duur zelf een slechte naam van. Het is beter om eerst een stukje onderzoek te doen naar de persoon en dan voorzichtig een keer te benaderen.
 
Warme acquisitie
 
Warme acquisitie is niet zo moeilijk als het lijkt. Het is eigenlijk gewoon een fatsoenlijke manier van benaderen en meer niet. Stel u wenst iemand te benaderen die u niet kent. Vraag dan eens aan uw huidige netwerk of iemand de persoon kent en of deze u met de persoon in contact wenst brengen. Dit werkt zoveel beter. Dit werkt ook via de mail of telefoon.
 
Wanneer u geen kennis heeft die de persoon voor u kan benaderen kan u ook zelf mailen of bellen. Maar doe dit dan niet met een standaard verkoop gesprek. Leg eerst uit waarom u belt en wat u bedoeling is van uw contact. Geef de persoon die u benadert de gelegenheid om over uw vraag of voorstel na te denken. In dit geval is het dus beter om te vragen of u de persoon over een paar dagen weer mag bellen of mailen.
 
Acquisitie is gewoon een fatsoensnorm en meer niet. Uw belang hoeft niet altijd iemand anders zijn belang te zijn.

 

Mijnzzp.nl