Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Het CDA wil dat de tijdelijke Crisis- en herstelwet voor de bouwsector een permanent karakter krijgt en wordt uitgebreid met meer projecten voor infrastructuur en transport. Dat maakte CDA-prominent Maxime Verhagen dinsdag bekend.

De crisis- en herstelwet leidt tot kortere procedures om wegen en andere projecten sneller aan te leggen. Zo worden administratieve en bezwaarprocedures verkort. Door de wet moet de bouwsector een impuls krijgen, zodat de productie en daarmee de werkgelegenheid weer omhoog gaan.

Volgens Verhagen is het nodig om deze wet, die dit voorjaar werd aangenomen en tot 2014 geldt, te behouden. "We moeten niet alleen uit een economische crisis komen, maar ook uit een bureaucratische crisis.''

De minister van Buitenlandse Zaken vindt dat de crisiswet echt werkt en wees op projecten die nu versneld tot stand komen, zoals de Stadshavens in Rotterdam.

Het liefst ziet het CDA dat ook langdurige projecten voor infrastructuur en transport (MIRT) onder de wet komen, zoals grote knelpunten als de A27 en de A9. "Het gaat er ook om een impuls te geven aan de bereikbaarheid van bijvoorbeeld het Westland, waar veel bedrijven zijn.''

Ook het openbaar vervoer moet niet vergeten worden, vindt Verhagen, en niet alleen in de Randstad maar vooral ook het lokaal en regionaal vervoer. Hij zei het 'verbijsterend' te vinden dat de VVD 365 miljoen euro wil bezuinigen op het openbaar vervoer. Dat zal in zijn ogen tot een kaalslag in de regio leiden.

Volgens Verhagen is het afgelopen kabinet daadkrachtig geweest in de aanleg van nieuwe rijstroken. Dat was onder Balkenende-IV ongeveer 205 kilometer per jaar. Bij de drie kabinetten daarvoor was dat 125 km per jaar en onder Paars ging het om 70 km per jaar, aldus de CDA'er.

Bron Architetenweb