Voor veel ZZP’ers klinkt een CRM systeem als een ver-van-hun-bed-show. Iets wat grote bedrijven gebruiken, maar te duur is voor jou als ZZP’er. Door de grote concurrentie in de markt van online software en de technologische vooruitgang is dit echter niet meer het geval. Veel systemen bieden de basisfunctionaliteiten aan voor een bodemprijs, of zelfs gratis. En laat je nou als ZZP’er vaak niet meer nodig hebben dan de basisfunctionaliteiten!

Welke signalen duiden erop dat jouw bedrijf kan profiteren van een CRM systeem?

1. Je vergeet regelmatig leads op te volgen

Op die drukke beurs een paar dagen geleden heb je interessante mensen ontmoet, die mogelijk klanten van je zouden kunnen worden. Maar die visitekaartjes liggen nu tussen een stapel administratie. Veel online systemen bieden je de mogelijkheid visitekaartjes direct in te scannen en een actie aan te maken met een datum, waardoor je systeem je attendeert op de opvolging van je lead.

2. Je hebt geen inzicht uit welke bron je meest winstgevende klanten komen

Een CRM systeem stelt je in staat je klantenbestand te analyseren. Zo kan je eenvoudig nagaan welke klanten je de afgelopen periode geld hebben opgeleverd of welke je juist geld hebben gekost. Door in je systeem bij te houden via welke bron je een lead hebt ontmoet, kan je achteraf analyseren welke bron jou de meeste klanten oplevert. En hier voortaan op inzetten met je marketing.

3. Je hebt geen overzicht over je klantenbestand

Door te kiezen voor een systeem waarin je de mogelijkheid hebt klanten te verdelen in segmenten, kan je je marketing gerichter inzetten. Dit verhoogt je kans op conversie aanzienlijk.

4. Je vergeet persoonlijke informatie van klanten

Net als in elke menselijke relatie is het in je klantrelaties belangrijk om attent te zijn. In dat telefoontje met de klant had je wellicht graag willen vragen hoe zijn vakantie was geweest, maar hield het vergeten van zijn vakantiebestemming je tegen. En was hij vandaag wellicht jarig? Deze kleine dingen lijken triviaal, maar kunnen daadwerkelijk het verschil maken; zo tover je klanten eenvoudig om tot fans van je bedrijf.

Een CRM systeem vervult hierbij de rol van tweede hoofd of je personal assistent. Voortaan hoef jij al deze gegevens niet meer in je hoofd te houden, zodat je deze vrijhoudt voor, inderdaad, je werk!

Er zijn op de markt diverse aanbieders van CRM systemen voor ZZP’ers. Benieuwd welk systeem bij jouw bedrijf past? Door gebruik te maken van een adviessite krijg je eenvoudig inzicht in de prijzen van CRM systemen en hun functionaliteiten.