Persberichten

Avatar van Team Mijnzzp

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 of 140 kilometer per uur. De Kamermeerderheid van CDA, PVV en VVD wil dat demissionair minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) onderzoekt wat de mogelijkheden zijn, zo meldde De Telegraaf afgelopen dinsdag. VVN is fel tegen de verhoging van de snelheidslimiet en lichtte dit standpunt gisteren toe in het actualiteitenprogramma Knevel en Van den Brink.

Hogere snelheid, hogere risico's
 
Ongeveer een derde van alle dodelijke verkeersongevallen wordt (mede) veroorzaakt door te hoge snelheid: hoger dan de limiet en/of hoger dan de omstandigheden toelaten. Snelheid is bij vrijwel ieder ongeval een verzwarende factor. Bij gelijkblijvende overige omstandigheden zal een aanrijding met 120 km/uur meer schade en letsel veroorzaken dan exact dezelfde aanrijding met 100 km/u. De oorzaken voor het hogere risico en de ernstiger afloop zit 'm in het volgende:

Bij hogere snelheid heb je minder tijd om alle informatie die je krijgt te verwerken en er veilig op te reageren.

Bij hogere snelheid neemt de remweg toe; daardoor neemt de kans af dat je op tijd kunt remmen in kritieke situaties.
 
Bij hogere snelheid is de botssnelheid bij een aanrijding hoger. De gevolgen van een aanrijding zijn dan ernstiger: er vallen meer slachtoffers en er is meer schade.

Dubbel ongunstig

De absolute snelheid is niet de enige factor die van belang is. Ook snelheidsverschillen van weggebruikers onderling spelen een rol. Wegen met grote onderlinge snelheidsverschillen zijn onveiliger dan wegen met weinig onderlinge snelheidsverschillen. Hoe groter de snelheidsverschillen hoe onveiliger. Een limietverhoging zal normaal gesproken ook de snelheidsverschillen vergroten. Dat is dus dubbel ongunstig voor de verkeersveiligheid.

bron: nieuwsbank