Schilder

Tool als persoonlijke assistent accountant

Speciaal voor jou als ZZP’er met weinig boekhoudkennis zijn er tools ontwikkeld die door hun slimme instellingen fungeren als je persoonlijke assistent accountant. De tools zijn ontwikkeld door financials en zorgen er met hun instellingen voor dat jij de boekhoudregels automatisch naleeft. Zo hoef jij hier zelf niet meer over na te denken. Dit voorkomt een hoop stress en beginnersfouten.

Ingebouwde snufjes

Bij het doen van je btw-aangifte zijn er een aantal regels waar je je aan moet houden. Met behulp van de volgende tools maak je dit haalbaar voor jezelf.

1. Facturatieprogramma

De moderne financiële tools zoals facturatieprogramma’s of boekhoudsoftware met een facturatiemodule, zijn zo ingericht dat ze voor je denken. De vaktechnische regels zijn voorgeprogrammeerd in de tool, zodat jij hier geen kennis van hoeft te hebben. Wist je bijvoorbeeld dat ingebouwde factuurtemplates zo zijn ingericht dat je alle, door de Belastingdienst, verplichte velden moet invullen voordat je de factuur kan verzenden? En dat het systeem niet toestaat dat je reeds verstuurde facturen weer verwijderd, omdat dit tegen de regels is?

Door te kiezen voor een tool met bankboek en btw-rapportage maak je het doen van je btw-aangifte heel eenvoudig. In de ingebouwde btw-rapportage van je boekhoudtool kan je elk tijdvak zo aflezen welke cijfers je moet doorgeven aan de Belastingdienst en wanneer je dit moet doen. Sommige tools beschikken zelfs over een koppeling met de Belastingdienst waardoor je je btw-aangifte vanuit je boekhoudpakket kan verzenden.

2. Btw-Alert App

Door deze app van de Belastingdienst op je telefoon te installeren, word je op een zelfgekozen dag gewaarschuwd door de app dat het tijd is je btw-aangifte te gaan voorbereiden en indienen. Zo hoef je voortaan nooit meer na te denken over tijdvakken of je steeds af te vragen of je nu eigenlijk alweer aan de slag zou moeten met je btw-aangifte.

3. Boekhouding app

Mocht het probleem bij jou liggen in het verwerken van je uitgaven en bonnen, waardoor je telkens onduidelijkheid hebt over het in te vullen bedrag aan voorbelasting, is een bonnen-app een cadeautje aan jezelf. Met een boekhouding app op je mobiel, maak je het mogelijk om kassabonnetjes en facturen direct via je je mobiel te uploaden in je boekhoudprogramma. Zo hoef je nooit meer een oververhitte zoektocht te houden naar dat ene missende bonnetje voor die grote aankoop, die het te betalen btw-bedrag op je aangifte weer wat kan reduceren. Ook gaat het inboeken van inkoopfacturen zo heel snel door de scan & herken functie.

4. Gekoppelde tools

Wanneer je optimaal wilt profiteren van bovenstaande tools, kan je gaan voor losse software, die aan elkaar te koppelen zijn, of voor geïntegreerde modules in een boekhoudprogramma. Wanneer je bijvoorbeeld al een heel fijn facturatieprogramma hebt en deze graag wilt behouden, kan je er een boekhoud app bij zoeken die hiermee integreert. Voor advies over welke tools bij jou en je bedrijf passen, en welke tools makkelijk met elkaar koppelen, kan Appwiki een uitkomst zijn. Hier vind je alle bedrijfssoftware overzichtelijk gerangschikt op prijs en functionaliteit. In het App Center kan je uitzoeken of de software van jouw keuze eenvoudig aan elkaar te koppelen zijn.

Door nu de juiste tools te kiezen, maakt die deadline voor de btw-aangifte jou straks niet meer warm of koud. Want jij bent het hele jaar door in control over je boekhouding!