MicroSD-formaat belangrijk voor groeiende smartphone-markt

Amsterdam, 23 juli 2015 – SanDisk Corporation (NASDAQ: SNDK), wereldwijd marktleider in flash storage, kondigt vandaag aan meer dan 2 miljard MicroSD™ kaarten te hebben verscheept sinds de eerste shipment van dit formaat kaart tien jaar geleden. Het bedrijf viert deze mijlpaal groots op Mobile World Congress Shanghai.

Het MicroSD formaat dat in 2004 werd uitgevonden door SanDisk, werd geïntroduceerd onder de naam TransFlash™. In 2005 heeft SanDisk de technologie aangedragen bij de SD Card Association. Zij veranderden de naam en maakten op 13 juli 2005 de definitieve specificaties van MicroSD bekend. Sindsdien is dit formaat de meest gebruikte geheugenkaart in de geschiedenis van SanDisk. Gezamenlijk zouden de 2 miljard MicroSD kaarten 11.103 miljard MB storage bevatten. Dit staat gelijk aan 100MB storage voor iedere persoon die tot nu toe op aarde heeft geleefd.

De MicroSD kaart – die het formaat van verwijderbare geheugenkaarten met ongeveer 75% heeft verkleind – speelt een bepalende rol in een aantal belangrijke consumentenmarkten. Neem bijvoorbeeld de markt voor kleine actiecamera’s die over het algemeen gebruik maken van MicroSD; dit is momenteel het snelst groeiende segment in digital imaging. Daarnaast heeft het MicroSD formaat de groeiende smartphone-markt geholpen door fabrikanten en consumenten meer flexibiliteit te bieden. Ongeveer 75 % van de smartphones die op dit moment wordt aangeboden, heeft een microSD slot zo blijkt uit data van Strategy Analytics1.

Google heeft microSD slots in twee van haar snelst groeiende mobiele segmenten geïntegreerd; Android One, het mobiele besturingssysteem voor smartphones tot € 200,- en telefoons voor groeiende markten; en Google’s nieuwste mobiele besturingssysteem. Google en Windows Mobile maken het beide mogelijk applicaties direct van een microSD te draaien waardoor het vaste geheugen van het device gelijk blijft.

"De vraag naar storage blijft groeien. Binnenkort zijn smartphones uitgerust met meerdere lenzen en UltraHD videomogelijkheden en apps voor virtual reality omgevingen,” aldus Shuki Nir, senior vice president, corporate marketing and general manager, Retail, SanDisk. “MicroSD geheugenkaarten zijn daarnaast belangrijk voor de groei van Internet of Things door meer experimenten mogelijk te maken. Twee miljard kaarten is nog maar het begin, we kijken uit naar de toekomst waarin we met MicroSD nog meer gaan bijdragen aan technologische ontwikkelingen.”

Tien jaar SanDisk microSD technologie samengevat:

• De eerste microSD kaarten hadden een capaciteit van 32MB. SanDisk’s meest recente  microSD kaart is een microSDXC™ die tot wel 200GB opslag biedt. Dit is een vermenigvuldiging van 6,250x in 10 jaar.
  • In drie jaar zijn er 1 miljoen CompactFlash® kaarten verscheept. Ter vergelijking, het eerste kwartaal dat de MicroSD beschikbaar was, werden er al 1 miljoen kaarten verscheept.
  • Sinds de bekendmaking van de officiële specificaties heeft SanDisk gemiddeld 6.34 microSD kaarten per seconde verscheept.
  • Als je SanDisk’s twee 2 miljard microSD kaarten tegen elkaar aan legt zouden ze de aarde driekwart omtrekken.
  • In 2014 heeft SanDisk de 128GB** SanDisk Ultra® microSDXC™ UHS-I geheugenkaart geïntroduceerd. Deze variant op het formaat maakt het mogelijk verticaal 16 geheugenlagen (dies) in 1 kaart te stapelen en de capaciteit te vergroten zonder extra ruimte in te nemen. Iedere laag geheugen in de microSDXC is dunner dan een haar.
  • In 2015 heeft SanDisk de 200GB* SanDisk Ultra® microSDXC™ UHS-I card, Premium Edition geïntroduceerd. Deze hoge capaciteit kaart vergroot de capaciteit van het MicroSD formaat met 56 % in 1 jaar.
  • SanDisk flash geheugenkaarten hebben wereldwijd 13 jaar op rij de nummer 1 marktpositie behouden2.
  • Met meer dan 5.000 patenten heeft SanDisk een positieve impact op veel verschillende technologiemarkten dankzij innovaties in flash geheugentechnologie. Als waardering voor haar prestaties werd SanDisk benoemd tot Thompson Reuters 2014 Top 100 Global Innovator, een eer die SanDisk inmiddels vier jaar op rij toekomt.

SanDisk op Mobile World Congress Shanghai

SanDisk introduceert deze week ook de iNAND® 7232, een nieuwe, geïntegreerde geheugenoplossing voor de beste imaging prestaties en grote capaciteiten op topline mobiele devices. SanDisk presenteert de haar volledige lijnen in verwijderbare en vaste mobiele geheugenoplossingen, waaronder de nieuwe iNAND 7232, op Mobile World Congress Shanghai 2015 (Hall 5, Booth #W5 G.90).