Wat maakt de Duitse economie zo succesvol? Waarom moeten Nederlandse ondernemers het blikveld verschuiven naar Turkije en Polen en wat is de impact van de ontwikkelingen in de opkomende landen op onze economie? In het rapport ‘Zakenreizen - Macro-Economische Reisgids voor Nederlandse ondernemers’ dat binnenkort verschijnt, stelt ABN AMRO vast dat het Nederlandse bedrijfsleven een goede uitvalsbasis heeft om de relaties met landen die bovenmodaal presteren te verstevigen. Zij geeft op maandag 5 november in Amsterdam de aftrap voor een reeks regionale seminars waarna en waarmee ondernemers meteen aan de slag kunnen met kansrijke markten en sectoren.

‘Deutschland ist ein Superstar’

Duitsland verdient een plaats in de rij opvallend presterende landen, omdat de Duitse economie het ondanks de crisis goed blijft doen. Deze economie is vorig jaar en in de eerste helft van dit jaar sneller gegroeid dan de rest van de eurozone. De werkloosheid was in jaren niet zo laag, de export draait op volle toeren en nergens in Europa is het consumentenvertrouwen zo hoog. Naar verwachting groeit Duitsland ook in 2013 sneller dan de rest van de eurozone en zal sprake zijn van een economische groei van één procent. ABN AMRO wil Nederlandse ondernemers leren inspelen op het succes van Duitsland en informatie geven over wet- en regelgeving, personeel over de grens, de Duitse online markt en de etiquette in Duitsland.

India, Brazilië en China: inspelen op opkomende economieën

In India, China en Brazilië komen er elk jaar miljoenen nieuwe consumenten bij. Zij willen breedbandverbinding, mobiele telefoons, auto’s, koelkasten en spelcomputers. Deze landen ontwikkelen zich van spelers in de marge naar krachtige, zelfstandig opererende landen. Nederland is met een aandeel van 20 procent de belangrijkste investeerder in Brazilië en behoort binnen de Europese Unie tot de top 5 als het gaat om directe investeringen in de BRIC-landen. Tijdens de seminars vertellen ondernemers die actief zijn in China, Brazilië en India over hun succes en falen. Ook gaan experts van ABN AMRO in op onder meer de volatiliteit van grondstofprijzen en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen.

Turkije en Polen: nieuwe kansen in Europa

Polen is één van de weinige EU-lidstaten die het presteerde om niet in een recessie te komen. Ook in Turkije liggen enorme kansen. Dit land is één van de snelst groeiende economieën ter wereld. Dankzij haar jonge, goed opgeleide bevolking geldt Turkije niet alleen als een aantrekkelijke exportmarkt, maar ook als interessante outsource-bestemming. Welke markten en sectoren zijn kansrijk? Op welke terreinen kunnen Nederlandse ondernemingen zich onderscheiden? Deze vragen worden beantwoord tijdens de seminars.

Ondernemers kunnen voor meer informatie en aanmeldingen terecht op de website van ABN AMRO: http://www.abnamro.nl/wereldweken