Vijf succesfactoren helpen organisaties in economisch zware tijden te verbeteren

Het vertrouwen van de consumenten in de economie is laag, bedrijfsresultaten staan onder druk en de crisis in Europa lijkt zich uit te breiden naar Azië. Veel organisaties voelen zich gedwongen om harde maatregelen te nemen om zo de prestaties te verbeteren. In zijn vijfentwintigste boek ”What Makes a High Performance Organization: Five Validated Factors of Competitive Advantage that Apply Worldwide” beschrijft Dr. André de Waal, academisch directeur van het HPO Center en Associate Professor High Performance Organizations (HPO) aan de Maastricht School of Management, de vijf succesfactoren waar organisaties zich op moeten richten. De resultaten van zijn onderzoek zijn beschreven in het boek, inclusief een HPO-raamwerk dat momenteel wereldwijd door meer dan 2.000 organisaties wordt gebruikt.

André de Waal "Managers staan onder druk om beter te presteren en dat terwijl het huidige economische klimaat uitdagend is. Ik had al langjarig onderzocht wat de vijf belangrijkste factoren zijn die bepalen of een organisatie high performance is of niet. Daarna hebben we ruim vijf jaar geleden het HPO-raamwerk ontwikkeld, waarmee organisaties aan de slag kunnen om een HPO te worden. De zeven bedrijven die in hoofdstuk negen beschreven staan, zijn ermee begonnen en wij hebben langjarig onderzocht wat hun prestaties waren. Nu is daadwerkelijk bewezen dat je een HPO kunt worden als je de factoren naar behoren invult. De theorie is in praktijk gebracht. Ik stel dat een HPO een organisatie is die minstens vijf jaar beter presteert dan de beste in de benchmark. De zeven hebben bewezen dat het kan."

De bekende Nederlandse hoogleraar Manfred Kets de Vries onderschrijft de waarde van het boek: "Eindelijk een boek dat verder gaat dan ‘beloftes’, maar duidelijkheid geeft over de essentiële succesfactoren van high performance organisaties. Dit baanbrekende werk van André moet door iedereen gelezen worden die geïnteresseerd is in het onderwerp".

Ook Nederlandse bestuurders erkennen de waarde van het HPO-raamwerk. Peter Hartman, CEO van KLM: "André de Waal heeft geweldig werk verricht met zijn wetenschappelijke zoektocht naar de succesfactoren van high performance organisaties en door de resultaten voor managers ook tastbaar en direct bruikbaar te maken.Het HPO raamwerk van André de Waal, beschreven in zijn nieuwe boek, is gebaseerd op solide wetenschappelijk- en praktijkonderzoek en de toepasbaarheid is daadwerkelijk getest binnen bestaande organisaties. Dit maakt dat André’s raamwerk managers echt helpt om duurzaam te verbeteren." vult Henk Broeders, Corporate Vice President van Capgemini, aan.

De vijf pijlers in het High Performance Organization (HPO) raamwerk zijn:

Kwaliteit van management: Vertrouwen/Integriteit, zelfverzekerdheid, voorbeeldrol, snel besluiten en actie ondernemen, ook in de omgang met medewerkers die onder de maat presteren, resultaatgericht, coachen. Kwaliteit van medewerkers: De medewerkers voelen zich verantwoordelijk voor resultaten, flexibel en veerkrachtig, divers en complementair, goed in samenwerking.Openheid en actiegerichtheid: Dialoog, medewerkers betrekken bij belangrijke organisatieprocessen, kennis uitwisselen en leren van elkaar, fouten maken mag, open voor verandering, prestatiegericht. Continu verbetering en vernieuwing: Unieke strategie, processen voortdurend verbeteren, vereenvoudigen én afstemmen, kerncompetenties verbeteren, diensten en producten vernieuwen. Langetermijngerichtheid: Klant staat altijd op no. 1, uitstekende relaties met stakeholders, mensen blijven lange tijd bij de organisatie en kunnen doorgroeien, veiligheid.

De organisaties die met het HPO-raamwerk aan de slag zijn gegaan laten de volgende verbeteringen zien:

Betere houding: medewerkers hebben aandacht voor verbetering en voelen zich meer verantwoordelijk voor de producten, diensten en processen van de organisatie. De innovatiegraad stijgt en nieuwe producten en diensten komen sneller en succesvoller op de markt. Er is een gedeeld gevoel van doelgerichtheid en vernieuwde ‘spirit’.

Betere samenwerking: werknemers werken meer en beter samen met collega´s van andere afdelingen en met leveranciers en klanten. Ze staan meer open voor ideeën en zien zichzelf als onderdeel van een waarde toevoegende keten.

Betere organisatie: de organisatie heeft een unieke strategie ten opzichte van concurrenten en werkt meer gefocust en gedisciplineerd. Er worden minder projecten aangenomen, maar die worden wel perfect afgerond, binnen budget en op tijd. De organisatie maakt minder fouten. Het gevolg: een sterke reputatie op het vlak van kwaliteit.

Betere financiële resultaten: de productiviteit stijgt doordat hetzelfde aantal medewerkers meer doet, met meer succes. De winst stijgt, het marktaandeel neemt toe en de organisatie is financieel stabieler.

Competitief voordeel: organisaties met de hoogste gemiddelde HPO-score behalen ook de beste resultaten.