Vastgoed en horeca krijgen grootste klappen

Het aantal faillissementen is in 2011 licht gestegen. In totaal gingen 10.151 bedrijven em personen bankroet tegen 10.064 in 2010. Dit blijkt uit de cijfers die faillissementsdossier.nl vandaag bekend heeft gemaakt. Opvallend is de toename van het aantal failliete bedrijven in de tweede helft van het jaar met maar liefst 6 procent.

Op zich is een lichte stijging in het tweede semester niet ongebruikelijk. ‘Veel bedrijven kampen na de zomer met een kasstroomprobleem, zegt Marcel van den Berg van faillissementsdossier.nl. ‘Het vakantiegeld is net uitbetaald, er gaan minder facturen de deur uit. Maar een toename van 6 procent is wel erg veel.

Na-ijleffect

De toename van het aantal faillissementen correspondeert met de ontwikkeling van de economie. Tot en met het tweede kwartaal van 2011 zat de conjunctuur in de lift. Voor de tweede helft van het jaar rekent het Centraal Planbureau op een nieuwe recessie.

Een verslechtering van de economie vertaalt zich echter doorgaans niet direct in meer faillissementen. Door extra kredieten, door in te teren op de reserves en door crediteuren op afstand te houden, weten veel bedrijven het vaak nog wel even uit te zingen, aldus Van den Berg. Hij gaat ervan uit dat het aantal faillissementen door de recessie ook in 2012 zal blijven stijgen.

Vastgoed

De onroerendgoedsector kreeg het over geheel 2011 het zwaarst te verduren. Het aantal failliete vastgoedbedrijven – verhuurders, besloten beleggingsfondsen en makelaars - steeg met 31 procent. Belangrijkste oorzaak van deze toename: de leegstand op de kantorenmarkt. Die leidde tot substantiële prijsdalingen en verminderde huuropbrengsten.

Ook in de detailhandel en in de horeca steeg het aantal faillissementen substantieel. Dalende consumentenbestedingen speelden ondernemers in beide branches parten. Winkeliers kregen bovendien te maken met de toenemende populariteit van e-commerce.

Een sector die in 2011 aanzienlijk minder bedrijven bankroet zag gaan was de ICT. Binnen deze branche, die profiteerde van een lichte stijging van de investeringen, verminderde het aantal faillissementen met 16 procent tot 237.

Regionaal bracht Flevoland er het slechts vanaf. In deze provincie steeg het aantal faillissementen met ruim 13 procent. Ook in Limburg en Friesland gingen flink meer bedrijven onderuit.

Over FaillissementDossier.nl

FaillissementsDossier.nl verstrekt informatie over faillissementen, surseances en veilingen op een toegankelijke manier. De dossiers en de openbare faillissementsverslagen zijn kosteloos in te zien en in het geheel te downloaden.
Per onderneming is een dossier samengesteld met veel informatie en nieuws over het failliete of in surseance verkerende bedrijf. Hierin worden onder meer vermeld de complete gegevens van de curator of bewindvoerder, handelsnamen, vestigingsadressen en informatie over de branche en activiteiten van het bedrijf, aangevuld met nieuws en veilinginformatie.

bron: nieuwsbank