Persberichten

Avatar van Team Mijnzzp

De gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Belgische bouwgroep BESIX zijn zeer vereerd met het bezoek van Hare Majesteit Koningin Mathilde van België en Hare Majesteit Koningin Máximá aan station Utrecht Centraal, op woensdag 30 november in het kader van het Belgische staatsbezoek aan Nederland. De koninginnen komen aan per trein, waarna zij de nieuwe stationshal en het Stadskantoor van de gemeente Utrecht bezoeken. Het bezoek van beide koninginnen is een feestelijke aanloop naar de officiële opening van Utrecht Centraal op 7 december.   

Utrecht Centraal: een station van wereldformaat

Het nieuwe station in Utrecht is gebouwd door BESIX Nederland, filiaal van de Belgische bouwgroep BESIX, in opdracht van NS, gemeente Utrecht en ProRail. Het nieuwe Utrecht Centraal is in 6 jaar tijd volledig vernieuwd en is geschikt voor 100 miljoen reizigers per jaar. Het station geldt als hèt spoorknooppunt van Nederland. Het is een moderne constructie van staal en glas en heeft een golvend dak dat door zijn vorm zorgt voor veel lichtinval.

Spoorhart van Nederland, stadshart van Utrecht

Het station Utrecht Centraal geldt als spoorhart van Nederland en neemt een centrale plaats in in het spoornetwerk van Nederland, net als in het hart van de stad Utrecht. In de toekomst heeft het station aan twee kanten een duidelijke entree aan een verhoogd plein met fietsenstallingen onder deze pleinen. Naast het station wordt volop doorgebouwd aan de toekomst van het Utrechtse stadshart. Zo wordt gewerkt aan de grootste fietsenstalling ter wereld, een nieuw tram- en busstation, het Stationsplein en de gebouwen rondom om te wonen, werken en ontspannen. Op het nieuwe station heeft de reiziger veel comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen.

Intensieve samenwerking

Dagelijks maken 280.000 reizigers gebruik van station Utrecht Centraal, in de toekomst zijn dat er 360.000 per dag. Tijdens de bouwperiode bleef het station gewoon in gebruik. Dit was alleen mogelijk door intensieve samenwerking tussen bouwgroep BESIX, de opdrachtgevers NS, gemeente Utrecht en ProRail en alle partijen in de omgeving van het station. Het station is ontworpen door BenthemCrouwel Architecten.

Feiten en cijfers

  • Oppervlakte nieuwe stationshal: 25.000 m2
  • Oppervlakte oude stationshal: 8.000 m2
  • 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften) en 19 roltrappen
  • 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
  • Bouwtijd 5 jaar: 2011 - 2016
  • 4.194 m2 glas voor de buitengevel
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter

Accreditatie en programma Utrecht op 30 november

Vertegenwoordigers van de media dienen zich voor het staatsbezoek aan Utrecht Centraal aan te melden bij de Rijksvoorlichtingsdienst, afdeling Communicatie Koninklijk Huis via rvd.pers.kh@minaz.nl. Let op: uiterlijk maandag 21 november 2016 om 09.00 uur onder vermelding van naam, geboortedatum, functie, medium, adres medium en telefoonnummer.

Na sluiting van de accreditatie ontvangen aangemelde vertegenwoordigers van de pers het programma van het bezoek aan Utrecht Centraal.