Een jury onder voorzitterschap van Katja Mur, directeur Arbeidsmarktbeleid bij VWS,  heeft uit 75 inzendingen vijf organisaties genomineerd voor de Hersenbokaal 2012. Dit is een jaarlijkse prijs van € 5000 voor werkgevers die zich in het bijzonder inspannen om werknemers met een hersenaandoening aan het werk te houden. Vanaf 12 oktober a.s. kan iedereen stemmen op een van de genomineerden op www.hersenstichting.nl . Ook de vakjury zal een winnaar uitkiezen. Beide prijzen worden op 20 november a.s. uitgereikt.

Dit voorjaar hebben 75 werknemers met een hersenaandoening zelf hun werkgever aangemeld omdat zij vonden dat hun werkgever een extra pluim verdient voor zijn inspanning hen aan het werk te houden. Werkgevers die zich committeren aan deze groep supergemotiveerde werknemers verdienen waardering, vindt de Hersenstichting. De twee winnaars kunnen het bedrag toewijzen aan een project dat ten goede komt aan de re-integratie van mensen met een hersenaandoening.

De door de jury gekozen vijf genomineerden zijn, in willekeurige volgorde:

Organisatie: Lutèce, producent van champignonconserven te Horst (Limburg)

Aanmelder: de heer Huub Lemmen, heftruckchauffeur

In maart 2010 kreeg Huub een herseninfarct met spraakproblemen en een halfzijdige verlamming als gevolg. Ondanks het feit dat hij alles opnieuw moest leren wilde Huub graag terug naar zijn oude werk. Zijn werkgever gaf hem alle tijd om te re-integreren en betrok hierbij een jobcoach die meer kon vertellen over de gevolgen van hersenletsel. Huub ging in een meer rustige vestiging werken en zijn werktijden en uren werden aangepast. De sfeer onder collega’s is goed. Zij hebben er nooit moeite mee dat met Huub extra rekening wordt gehouden. Leidinggevende Jan van de Pas ziet hem dan ook als een gewone werknemer.

Organisatie: Tergooiziekenhuizen te Hilversum

Aanmelder: mevrouw Lenette Lagemaat, verpleegkundige

Lenette kreeg in 2011 twee herseninfarcten. Ze wilde direct weer beginnen met werken, maar kreeg al snel door dat zij moest revalideren. Ze begon haar re-integratie in de relatief  rustige gipskamer. Ook schreef zij een brief naar haar collega’s waarin ze uitlegde wat hersenletsel inhoudt. Ondanks alle hulp en begrip bleek dat haar werk als verpleegkundige te druk voor haar is. Haar leidinggevenden Martine Rebel en Yvonne Wassink hebben nu aangeboden om met behulp van externe deskundigen uit te zoeken welk werk voor Lenette geschikt is.  Lenette is haar werkgever hier zeer dankbaar voor.

Organisatie: ROC VO Landstede te Zwolle

Aanmelder: mevrouw Ellen Lans, hockey docent

Ellen Lans werkt als docente en hockey coach. In december 2010 werd ze getroffen door een CVA. Na maanden revalidatie begon ze in maart weer langzaam met haar werk. Omdat het lesgeven door de vele prikkels vermoeiend is, is het accent van haar werk meer op de hockey training gaan liggen. De school denkt erg met haar mee en probeert vooral te kijken naar wat ze wel kan. Directeur Jan Kroon meent dat Ellen er zelf alles aan doet om te re-integreren en vindt het logisch dat zij alle tijd en ruimte krijgt.  Ellen ervaart de sfeer op school als een warm bad.

Organisatie: Gemeente Breda

Aanmelder: de heer Jorrit Rovers, opleidingscoördinator

Op 8-jarige leeftijd bleek Jorrit een hersentumor te hebben. Jorrit heeft de HEAO afgerond en functioneert dus op hoog niveau. Desondanks kwam hij in zijn eerste werkkringen in de problemen omdat hij onvoldoende overzicht over zijn taken kan houden en meer tijd nodig heeft om ze uit te voeren.  Tijdens zijn sollicitatie bij de gemeente Breda heeft hij hierover direct open kaart gespeeld.  Inmiddels heeft hij daar een functie als opleidingscoördinator die hem goed afgaat. Zijn directeur Bruun Scheltema benadrukt dat het belangrijk is om realistische verwachtingen te hebben.

Organisatie: UMC Utrecht

Aanmelder: de heer Jasper van der Smagt, klinisch geneticus

In 2009 kreeg Jasper een herseninfarct waardoor hij halfzijdig verlamd raakte en zijn linkerarm niet meer goed functioneert. Jasper bouwde zijn werkzaamheden langzaam op.  Jasper onderzoekt als arts kinderen maar kan ze zelf niet optillen. Er is altijd iemand bereid om dat voor hem te doen. Jasper ervaart dan ook een enorme solidariteit naar hem toe. Zijn leidinggevende Bernadette van Nesselrooy geeft aan dat zij Jasper’s  zijn kennis en kunde absoluut niet willen missen. Daarom zijn ze blij dat Jasper weer aan het werk is en de balans tussen werk en thuis weer is teruggevonden.

De publieksprijs en de juryprijs worden uitgereikt op 20 november a.s. in het kantoor van Akzo Nobel in Arnhem. Hiervoor worden alle 75 inzenders uitgenodigd.