FNV Bouw zet momenteel alle zeilen bij om de verhoging van de btw uit te stellen. Voorzitter John Kerstens zoekt in Den Haag actief steun voor verlenging van de lagere btw heffing van 6 procent op diensten in de bouw. Een aantal fracties is al voorstander van de regel, die vorig jaar oktober werd ingevoerd.

De crisis drukt nog altijd zwaar op de bouwsector en de verlaging blijkt zeer effectief in de strijd tegen de hoge werkloosheid in de bouw.

Particulieren

Dankzij de verlaagde omzetbelasting laten met name particulieren meer verbouwingen en onderhoud uitvoeren: klussen die zij tegen het hoge btw tarief te duur vinden. De regeling heeft al werk ter waarde van 2,2 miljard euro opgeleverd, becijferde het onderzoeksbureau USP MC.

Te vroeg

Het kabinet vindt dat de regel te veel geld kost en is voornemens om per 1 juli de btw weer op te trekken naar 19 procent. FNV Bouw begrijpt dat de btw-verlaging tijdelijk is bedoeld, maar het moment om de btw weer te verhogen komt veel te vroeg.

50 duizend banen

"Het is nog stikdonker in de tunnel van de crisis. De eerste opleving wordt op zijn vroegst in 2012 verwacht. stelt voorzitter John Kerstens "Vergeet niet: er kunnen nog altijd 50.000 banen verdwijnen. In de bouw zit een hoop specifieke kennis. Als je te vroeg aan de btw-knoppen gaat draaien, raak je die mensen kwijt. Zo raak je ook de vakkundigheid kwijt die de bouwsector straks heel hard nodig heeft, als het werk weer aantrekt.

Bedreigingen

FNV Bouw kan zelf geen banen scheppen, maar wel aan de goede voorwaarden werken. Kerstens ziet nu te veel bedreigingen voor de bouwsector, als de btw nu al wordt verhoogd. Het kabinet rekent zich rijk, want bouwbanen die verdwijnen, leveren het rijk geen btw op, die kosten juist geld. De overheid moet de btw-verlaging langer vasthouden, want de markt gaat dit niet oplossen.

Banken

Met name de banken laten het afweten op dit moment. Grote nieuwbouwprojecten komen er niet bij. Op de particuliere markt stagneert de huizenverkoop, omdat mensen steeds moeilijker een hypotheek krijgen. Kerstens: Voorzichtigheid is goed, maar de banken zijn op dit moment meer bezig met hun eigen winsten, dan met de maatschappij die zij zouden moeten bedienen. En dat versterkt de effecten van de crisis in onze sector. Verbouwingen, renovaties en onderhoud betekenen goed werk. Prima klussen, die op dit moment onze mensen in de kleine bouwbedrijven aan het werk houden.

bron: nieuwsbank