Bob van Asselt, eigenaar en meninstructeur besloot bijna 11 jaar geleden tot de aanleg van een wedstrijdbaan, speciaal gericht op mennen. Daarbij maakte hij de keuze voor het eb- en vloedsysteem. “Na 11 jaar ligt de bodem er nog prima bij. Het grote voordeel is dat wij zelf het waterpeil kunnen afstellen en zo de stabiliteit kunnen vergroten, verreweg de belangrijkste eigenschap van een rijbodem voor succesvol mennen.”

Stabiliteit en Veerkracht

Het eb- en vloed systeem is inmiddels vrij bekend binnen de dressuur en het springen, maar binnen de mensport nog relatief onbekend. Dit terwijl de bodem de mogelijkheid biedt om de stabiliteit en veerkracht aan te passen aan de wensen van de ruiter.  Bovendien zorgt het hoogwaardige drainagesysteem geheel automatisch voor een vochtige bodem in de zomer en een snelle waterafvoer in de winter.

Onderhoud

“Volgens de ruiters is het grootste voordeel van de bodem dat deze stabiel is en zij geen last hebben van stof. Zelf vind ik het geringe onderhoud het voornaamste. Ik hoef niet te beregenen en ruim eigenlijk nooit de mest uit de bodem. Eenmaal per jaar een onderhoudsbeurt en regelmatig slepen is het enige wat wij doen om de bodem op topkwaliteit te houden,” aldus van Asselt.

Renovatie

Veelvuldig gebruik en organisch afval heeft ervoor gezorgd dat de bodem inmiddels iets in kwaliteit aan het afnemen is. Verwacht wordt dat over enkele jaren de toplaag vernieuwd zal worden. Dat is ook meteen één van de pluspunten van deze bodem, aldus Mark Röling, adviseur Straathof Manegebodems: “Bij vernieuwing van de toplaag wordt 15 cm zand afgevoerd en opnieuw aangebracht. Het zand kan in veel gevallen goedkoop worden afgevoerd, waardoor de renovatiekosten relatief laag zijn.”

Röling merkt dat steeds meer mensen vragen hebben over de eb- en vloedbodem in relatie tot het mennen. Hij noemt de bodem van “Onder de Kastanje” een mooi voorbeeld van de vele voordelen die dit systeem met zich kan meebrengen binnen de mensport.

Over Straathof Manegebodems:

Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest als vaste onderaannemer binnen de aanleg van eb- en vloedbodems en met meer dan 400 tevreden klanten, biedt Straathof Manegebodems in samenwerking met Gijs de Bruyn vandaag de dag een totaalpakket bestaande uit het ontwerp, aanleg en renovatie van eb- en vloed manegebodems, longeercirkels, paddocks en uitlopen.

Meer informatie kunt u vinden via: Straathof

Bron Persbericht