De Amsterdamse media start-up 1MinutePitch maakt persoonlijke videoportretten van mensen en bedrijven voor het sociale web. Wat motiveert de mens of het bedrijf om te excelleren op hun vakgebied?

Authenticiteit is de spil

Met de 1MinutePitch hopen zij de Nederlandse ondernemer een zetje te geven om zichzelf net iets beter te presenteren middels een authentiek en persoonlijk videoportret.  De mini documentaires die 1MinutePitch oplevert zijn filmisch geschoten en zijn menselijker dan je normaal gewend bent van bijvoorbeeld bedrijfsfilms.

Vraag

De 1MinutePitch is een initiatief van Chris Hanselaar en François Pieneman. Chris en François spelen in op de trend dat we van elkaar willen weten wie we zijn. Door sociale media is de vraag naar oorspronkelijke en kernachtige boodschappen toegenomen én te beantwoorden met oorspronkelijke videoportretten.

Chris Hanselaar: “Tegenwoordig kan je met een relatief eenvoudige camera een mooi portret maken. Wij willen graag die kwaliteit verrijken met redactie en regie, voor een betaalbare prijs.  Die verrijking zit ‘m vooral in de juiste vragen weten te stellen en de keuze voor bepaalde beelden die het verhaal van je opdrachtgever vertellen.”

Van script tot film

Het script wordt vooraf gemaakt en vormt de leidraad tijdens de filmdag.  De kracht van de interviewer en bijbehorende redactievaardigheden zorgen ervoor dat de gefilmde zich op zijn gemak voelt en een authentiek beeld van zichzelf kan overbrengen. Omdat het portret rond de minuut mag zijn worden zowel de filmer als gefilmde gedwongen to-the-point te zijn. Deze selectiviteit komt het eindresultaat ten goede.

Voor wie?

1MinutePitch zoekt een grote variatie aan opdrachtgevers, de huidige opdrachtgevers variëren van ZZP-ers, banken en non-profits.  Iedere 1MinutePitch is anders, de invalshoek varieert waardoor de film zal motiveren om door te kijken en om meer te willen weten over de persoon, het bedrijf of de stichting.  Het portret creëert een gevoel, brengt de boodschap integer over en transformeert een papieren folder tot een authentiek bewegend beeld.