Vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een vrachtwagenchauffeur die alleen in het binnenland (nationaal) werkzaam is voert over het algemeen andere werkzaamheden uit dan internationale vrachtwagenchauffeurs. Het belangrijkste verschil is dat de binnenlandse vrachtwagenchauffeurs over het algemeen iedere dag thuis zijn en niet slapen in de vrachtwagen, zoals internationale vrachtwagenchauffeur dit vaak wel doen. Daarnaast is het zo dat binnenlandse vrachtwagenchauffeurs ook voor andere bedrijven werkzaam kunnen zijn dan alleen transportbedrijven. Denk bijvoorbeeld aan asfaltvrachtwagens, betonvrachtwagens of aan vrachtwagens die sierbestrating vervoeren. Het maakt verder niet uit welke werkzaamheden een vrachtwagenchauffeur uitvoert, omdat beide vrachtwagenchauffeurs moeten beschikken over het vrachtwagenrijbewijs, inclusief mogelijke aanvullende opleidingen die afhankelijk van de werkzaamheden kunnen verschillen. Het grootste en belangrijkste verschil tussen een nationale en internationale vrachtwagenchauffeur is dus het wel of niet thuis slapen als de vrachtwagenchauffeur klaar is met zijn werkzaamheden. Daarnaast kunnen de werkzaamheden inhoudelijk erg verschillen, omdat een binnenlandse vrachtwagenchauffeur ook verantwoordelijk kan zijn voor andere werkzaamheden dan het alleen besturen van de vrachtwagen. Denk bijvoorbeeld aan het zelfstandig laden en lossen van goederen of bijvoorbeeld aan het werken op een vuilniswagen als vrachtwagenchauffeur.

Er zijn redelijk veel vrachtwagenchauffeurs die er vroeg of laat voor kiezen om niet meer als internationaal vrachtwagenchauffeur werkzaam te zijn, omdat ze bijvoorbeeld meer bij de kinderen willen zijn. Dit kan wel per vrachtwagenchauffeur verschillen, omdat er ook vrachtwagenchauffeurs zijn die alleen maar op de weg willen zitten zonder dat ze andere werkzaamheden hoeven uit te voeren. Het beroep binnenlandse vrachtchauffeur moet heel algemeen gezien worden, omdat er veel bedrijven zijn die op verschillende manieren gebruik maken van vrachtwagens. Denk bijvoorbeeld aan wegenbouwers, vuilniswagens, grondwerkers of aan bedrijven die melk ophalen bij boeren. Voor dit soort werkzaamheden zijn allemaal speciaal ingerichte vrachtwagens nodig, die bestuurd worden door vrachtchauffeurs. Deze vrachtwagenchauffeurs hebben allemaal gemeen dat ze over het algemeen ook andere werkzaamheden moeten uitvoeren dan het alleen besturen van een vrachtwagen.

Als binnenlands vrachtwagenchauffeur kan het dus belangrijk zijn om ook over andere vaardigheden te beschikken dan het alleen kunnen besturen van een vrachtwagen. Deze specifieke vaardigheden zullen wel weer direct te maken hebben met de vrachtwagen, omdat het in de meeste gevallen om speciaal ingerichte vrachtwagens gaat die specifiek gebouwd zijn voor bepaalde werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan een vrachtwagen die voorzien is van een speciale installatie waarmee rioleringen onderzocht en/of schoongespoten kunnen worden. Dit soort vrachtwagens wordt speciaal gebouwd door carrosseriebouwers voor specifieke werkzaamheden.

Soorten vrachtwagens:

Betonpomp

  • Een betonpomp kan op een vrachtwagen gemonteerd zijn. Deze vrachtwagen met pomp is dan vaak nodig tijdens beton werkzaamheden op een bouw. Het te storten beton wordt dan via de pomp naar de uiteindelijke locatie gepompt. Het pompen van het beton kan tot wel 63 meter hoog gedaan worden.

Mobiele torenkraan

  • Dit is een vrachtwagen die uitsluitend gebouwd is om als mobiele kraan te voldoen. Dit soort vrachtwagens zijn erg handig wanneer er snel materiaal verplaatst dient te worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn in een woonwijk waar iemand een uitbouw achter het huis laat bouwen en er diverse materialen over het huis getild dienen te worden.

Tankauto

  • Een tankauto is een vrachtwagen met een losser of vaste trailer. Deze tanks zijn gebouwd om grote hoeveelheden vloeistoffen of gassen te vervoeren. Omdat er zoveel verschillende soorten vloeistoffen zijn kan de bouw van de tank ook verschillen. Vaak gaat het om schadelijke stoffen voor het milieu die vervoerd worden, zoals benzine of olie en zijn de vrachtwagenchauffeurs daarom verplicht het ADR te hebben.

Betonmolen of betonmixer

  • Dit is een vrachtwagen met een grote mixer. In deze mixer wordt in de fabriek de mortel gestort. De vrachtwagen gaat vervolgens naar het losadres. Tijdens het rijden draait de mixer om de mortel goed te mengen en soepel te houden. Door een klep te openen kan de beton uit de mixer stromen.

Autoambulance

  • Dit is een vrachtwagen met een trailer waar vaak meerdere auto's op passen. De auto's kunnen vaak ook nog boven elkaar geplaatst worden. Op deze manier kan een vrachtwagen meerdere auto's vervoeren.

Vrachtwagen met laadbak

  • Dit zijn vrachtwagens waar grondstoffen mee verplaatst kunnen worden zoals zand, grind, stenen en snoeiafval. Door de grote bak kan er vaak heel veel materiaal per vracht vervoerd worden.

Vrachtwagencauffeur:

Opleidingen tot vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Om als vrachtwagenchauffeur (binnenland) te mogen werken heb je te maken met dezelfde opleidingseisen als een internationale vrachtwagenchauffeur. Voor mogelijke passende opleidingen verwijzen wij dan ook naar het beroep vrachtwagenchauffeur, waar meer informatie te vinden is over opleidingen. Afhankelijk van de soort werkzaamheden als vrachtwagenchauffeur kan het ook verplicht zijn dat de vrachtwagenchauffeur beschikt over aanvullende opleidingen. Denk hierbij aan het mogen vervoeren van gevaarlijke goederen. Er bestaat verder geen echt verschil tussen vrachtwagenchauffeurs die nationaal of internationaal werken, anders dan dat een internationale vrachtwagenchauffeur veel minder thuis is.

Bedrijven waar een vrachtwagenchauffeur (binnenland) werkzaam kan zijn

Een vrachtwagenchauffeur (binnenland) is over het algemeen werkzaam voor transportbedrijven of is bijvoorbeeld werkzaam voor groothandelsbedrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan groothandelsbedrijven die zich richten op de bouwsector. Daarnaast kan een vrachtwagenchauffeur (binnenland) werkzaam zijn voor detailhandelsbedrijven, die dagelijks door het hele land winkels moeten bevoorraden. Een ander voorbeeld kan zijn een vrachtwagenchauffeur (binnenland) die verantwoordelijk is voor bijzonder transport, zoals exceptioneel transport. Er zijn veel verschillende bedrijven te bedenken, die afhankelijk zijn van vrachtwagens.

Competenties vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Als vrachtwagenchauffeur vervoer je beroepsmatig goederen of materialen en ben je een professionele weggebruiker. Als vrachtwagenchauffeur besef je iedere dag weer dat je met een groot en zwaar voertuig op de weg zit dat anders reageert dan een personenauto. De belangrijkste competentie als vrachtwagenchauffeur is dan ook het veilig kunnen besturen van een vrachtwagen, zodat er geen ongelukken ontstaan. Dat veiligheid een grote rol speelt wordt wel duidelijk door de uitgebreide opleiding tot vrachtwagenchauffeur en de verplichte nascholing om de paar jaar. Algemeen belangrijke woorden zijn verantwoordelijkheidsgevoel, stressbestendigheid, communicatie, zelfbeheersing, zelfstandigheid en inzicht. Van een vrachtwagenchauffeur mag ook technische kennis verwacht worden, omdat een vrachtwagenchauffeur zelfstandig kleine mankementen moet kunnen verhelpen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Als vrachtwagenchauffeur in het binnenland is er voldoende werk te vinden. In tegenstelling tot internationale vrachtwagenchauffeurs is er een stuk minder last van goedkope arbeidskrachten uit het buitenland en worden juist voor de binnenlandse ritten liever Nederlandse chauffeurs aangenomen. De werkzaamheden van een chauffeur die in het binnenland rijdt kunnen aanzienlijk verschillen van een internationale chauffeur, omdat de chauffeur meestal kortere ritten maakt en meerdere laad- en los opdrachten per dag heeft. Doorgroeien als vrachtwagenchauffeur is lastig, omdat dat eigenlijk niet mogelijk is. Wel kan een chauffeur er voor kiezen om op het buitenland te gaan rijden, maar in de meeste gevallen zal het een bewuste keuze zijn om alleen in Nederland te gaan rijden als chauffeur.

Arbeidsvoorwaarden en salaris vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Als vrachtwagenchauffeur zijn je arbeidsvoorwaarden strikt geregeld zoals door de rijtijdenwet en andere voorwaarden die in je Cao zijn vastgelegd. Als vrachtwagenchauffeur begin je doorgaans heel vroeg aan je ritten en kunnen de werkdagen lang zijn, afhankelijk van de werkgever. Als vrachtwagenchauffeur verdien je doorgaans tussen de 1800 en 2500 bruto per maand. In tegenstelling tot de internationale vrachtwagenchauffeur komen er bij de binnenlandse chauffeurs bijna geen zelfstandig ondernemers voor. Ook zijn er voor een binnenlandse chauffeur meestal geen extra inkomstenbronnen mogelijk, zoals overnachtingskosten of andere toeslagen.

Mijnzzp.nl