Vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een vrachtwagenchauffeur die nationaal werkzaam is voert over het algemeen andere werkzaamheden uit dan in internationale vrachtwagenchauffeur. Het belangrijkste verschil is dat de nationale vrachtwagenchauffeur iedere dag thuis zal slapen, wat als internationaal vrachtwagenchauffeur minder vaak voor zal komen. Daarnaast is het zo dat een nationale vrachtwagenchauffeur meestal ook voor andere bedrijven werkzaam is die niks met goederenvervoer te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan asfaltvrachtwagens, betonvrachtwagens of aan vrachtwagens die sierbestrating vervoeren. Het maakt verder niet uit welke werkzaamheden een vrachtwagenchauffeur uitvoert, omdat beide vrachtwagenchauffeurs moeten beschikken over het vrachtwagenrijbewijs. Wel kan het zo zijn dat de vrachtwagenchauffeur over bepaalde extra bevoegdheden moet beschikken afhankelijk van de soorten goederen die hij of zij zal vervoeren.

Het grootste verschil tussen een nationale en internationale vrachtwagenchauffeur is dus het wel of niet thuis slapen als de vrachtwagenchauffeur klaar is met zijn werkzaamheden. Daarnaast kunnen de werkzaamheden ook heel verschillen als het niet gaat om een transportchauffeur. Als nationaal vrachtwagenchauffeur is het besturen van de vrachtwagen meestal maar een onderdeel van de werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan een vrachtwagenchauffeur die op de vuilniswagen werkt of aan een vrachtwagenchauffeur die puinbakken ophaalt.

Er zijn redelijk veel vrachtwagenchauffeurs die er vroeg of laat voor kiezen om niet meer als internationaal chauffeur werkzaam te zijn, omdat ze bijvoorbeeld meer bij de kinderen willen zijn. Dit kan wel per vrachtwagenchauffeur verschillen, omdat er ook vrachtwagenchauffeurs zijn die alleen maar op de weg willen zitten zonder dat ze andere werkzaamheden hoeven uit te voeren.

Soorten vrachtwagens gaan:

Betonpomp

  • Een betonpomp kan op een vrachtwagen gemonteerd zijn. Deze vrachtwagen met pomp is dan vaak nodig tijdens beton werkzaamheden op een bouw. Het te storten beton wordt dan via de pomp naar de uiteindelijke locatie gepompt. Het pompen van het beton kan tot wel 63 meter hoog gedaan worden.

Mobiele torenkraan

  • Dit is een vrachtwagen die uitsluitend gebouwd is om als mobiele kraan te voldoen. Dit soort vrachtwagens zijn erg handig wanneer er snel materiaal verplaatst dient te worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn in een woonwijk waar iemand een uitbouw achter het huis laat bouwen en er diverse materialen over het huis getild dienen te worden.

Tankauto

  • Een tankauto is een vrachtwagen met een losser of vaste trailer. Deze tanks zijn gebouwd om grote hoeveelheden vloeistoffen of gassen te vervoeren. Omdat er zoveel verschillende soorten vloeistoffen zijn kan de bouw van de tank ook verschillen. Vaak gaat het om schadelijke stoffen voor het milieu die vervoerd worden, zoals benzine of olie en zijn de vrachtwagenchauffeurs daarom verplicht het ADR te hebben.

ADR

  • ADR is een afkorting van de Franse titel “Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route”. In het Nederlands betekent dit “vervoer van gevaarlijke stoffen”.

Betonmolen of betonmixer

  • Dit is een vrachtwagen met een grote mixer. In deze mixer wordt in de fabriek de mortel gestort. De vrachtwagen gaat vervolgens naar het losadres. Tijdens het rijden draait de mixer om de mortel goed te mengen en soepel te houden. Door een klep te openen kan de beton uit de mixer stromen.

Autoambulance

  • Dit is een vrachtwagen met een trailer waar vaak meerdere auto's op passen. De auto's kunnen vaak ook nog boven elkaar geplaatst worden. Op deze manier kan een vrachtwagen meerdere auto's vervoeren.

Vrachtwagen met laadbak

  • Dit zijn vrachtwagens waar grondstoffen mee verplaatst kunnen worden zoals zand, grind, stenen en snoeiafval. Door de grote bak kan er vaak heel veel materiaal per vracht vervoerd worden.

Vrachtwagencauffeur:

Opleidingen tot vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Om als vrachtwagenchauffeur (binnenland) te kunnen werken heb je de zelfde opleidingseisen als een vrachtwagenchauffeur die internationaal zijn werkzaamheden uitvoert. Naast het bezitten van het vrachtwagenrijbewijs moet je net zo als bij internationale vrachtwagenchauffeur ook het bewijs vakbekwaam goederenvervoer en/of het ADR-diploma bezitten. Voor meer informatie over opleidingen over het beroep vrachtwagenchauffeur verwijzen wij dan ook naar het beroep vrachtwagenchauffeur.

Bedrijven waar een vrachtwagenchauffeur (binnenland) werkzaam kan zijn

Als vrachtwagenchauffeur in het binnenland kan je bij verschillende soorten bedrijven je werkzaamheden uitvoeren, zoals in de detailhandel en groothandel. Maar ook bij andere bedrijven zoals het transporteren van bouwmaterialen, bestrating en gevaarlijke goederen. Er zijn veel bedrijven te vinden die gebruik maken van vrachtwagens binnen Nederland.

Competenties vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Als vrachtwagenchauffeur vervoer je beroepsmatig goederen of materialen en ben je een professionele weggebruiker. Als vrachtwagenchauffeur besef je iedere dag weer dat je met een groot en zwaar voertuig op de weg zit dat anders reageert dan een personenauto. De belangrijkste competentie als vrachtwagenchauffeur is dan ook het veilig kunnen besturen van een vrachtwagen, zodat er geen ongelukken ontstaan. Dat veiligheid een grote rol speelt wordt wel duidelijk door de uitgebreide opleiding tot vrachtwagenchauffeur en de verplichte nascholing om de paar jaar.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Als vrachtwagenchauffeur in het binnenland is er voldoende werk te vinden. In tegenstelling tot internationale vrachtwagenchauffeurs is er een stuk minder last van goedkope arbeidskrachten uit het buitenland en worden juist voor de binnenlandse ritten liever Nederlandse chauffeurs aangenomen. De werkzaamheden van een chauffeur die in het binnenland rijdt kunnen aanzienlijk verschillen van een internationale chauffeur, omdat de chauffeur meestal kortere ritten maakt en meerdere laad- en los opdrachten per dag heeft. Doorgroeien als vrachtwagenchauffeur is lastig, omdat dat eigenlijk niet mogelijk is. Wel kan een chauffeur er voor kiezen om op het buitenland te gaan rijden, maar in de meeste gevallen zal het een bewuste keuze zijn om alleen in Nederland te gaan rijden als chauffeur.

Arbeidsvoorwaarden en salaris vrachtwagenchauffeur (binnenland)

Als vrachtwagenchauffeur zijn je arbeidsvoorwaarden strikt geregeld zoals door de rijtijdenwet en andere voorwaarden die in je Cao zijn vastgelegd. Als vrachtwagenchauffeur begin je doorgaans heel vroeg aan je ritten en kunnen de werkdagen lang zijn, afhankelijk van de werkgever. Als vrachtwagenchauffeur verdien je doorgaans tussen de 1500 en 2500 bruto per maand. In tegenstelling tot de internationale vrachtwagenchauffeur komen er bij de binnenlandse chauffeurs bijna geen zelfstandig ondernemers voor. Ook zijn er voor een binnenlandse chauffeur meestal geen extra inkomstenbronnen mogelijk, zoals overnachtingskosten of andere toeslagen.

Mijnzzp.nl