Onderhoudsspecialist binnenboordmotoren

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een onderhoudsspecialist van binnenboordmotoren is over het algemeen een dieselmonteur of een revisietechnicus die beschikt over veel kennis van binnenboordmotoren zoals die in schepen te vinden zijn. Een binnenboordmotor zal doorgaans ieder jaar een onderhoudsbeurt moeten krijgen wil deze bedrijfszeker gehouden worden. Scheepsmotoren noemt men ook wel eens scheepsdieselmotoren omdat het dieselmotoren zijn. Het regelmatig controleren van scheepsdieselmotoren is erg belangrijk en gaat over het algemeen verder dan een standaard beurtje omdat de betrouwbaarheid van scheepsmotoren zo belangrijk is. Een onderhoudsspecialist van binnenboordmotoren zal bijvoorbeeld de motor ook bekijken met een endoscoop om mogelijke problemen op te kunnen sporen. Met de endoscoop kan de cilindervoering bekeken worden van de motor en kunnen ook de kleppen bekeken worden van de motor. Deze grondige inspectie moet voorkomen dat motoren op het water in storing vallen. Het inwendig controleren van scheepsdieselmotoren is belangrijk om de motor op een goede manier te kunnen analyseren. Het beroep onderhoudsspecialist binnenboordmotoren moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren meestal ook aangemerkt kan worden als allround monteur en technicus, die verantwoordelijk is voor andere technische werkzaamheden. Dit neemt niet weg dat het inspecteren en onderhouden van binnenboordmotoren gezien kan worden als aparte specialisatie. Dit is het geval, omdat binnenboordmotoren van motorboten en zeilboten zeer complexe motoren kunnen zijn, die in veel gevallen voorzien zijn van verschillende andere installaties. Met andere woorden moet een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren over veel unieke kennis en ervaring beschikken.

Scheepsmotoren, zoals scheepsdieselmotoren, zijn er van klein tot groot. De pleziervaart maakt over het algemeen gebruik van de kleinere dieselmotors, die ook betrouwbaar moeten zijn. De grotere zeeschepen van de koopvaardij zijn voorzien van heel grote dieselmotoren, die ook tijdens de vaart onderhouden worden. Binnen de beroepsvaart is er over het algemeen sprake van een scheepswerktuigkundige, die tijdens de vaart verantwoordelijk is voor de machinekamer en de verschillende dieselmotoren. Het laten controleren van scheepsdieselmotoren kan naast het reguliere onderhoud uitgevoerd worden, omdat de verzekering dit eist of omdat het betreffende schip verkocht wordt. Kopers van jachten willen doorgaans precies weten hoelang een scheepsdieselmotor nog mee kan. Ook een mogelijke financier kan vragen om een aankooprapport, waarbij er ook aandacht is voor de motor. Het is dan ook prima denkbaar dat een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren in opdracht zal werken voor een jachtmakelaar, omdat relevante informatie over de motor wel belangrijk als we spreken van motorboten en zeilboten. In veel gevallen kan een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren ook ongeveer aangeven als een dieselmotor aan revisie toe is. Dit is belangrijke informatie voor eventuele kopers en de booteigenaar zelf.

Onderhoudspunten van een binnenboordmotor:

  • Controle impeller en eventueel vervangen hiervan
  • Controle v-snaren en eventueel vervangen hiervan
  • Controle kleppen
  • Olie keerkoppeling controle en indien nodig vervangen
  • Controle gasleidingen en aansluitingen en indien nodig keuren
  • Controle stroomvoorziening
  • Controle schoon- en vuilwatervoorziening
  • Verwijderen oude brandstoffilter en nieuwe plaatsen
  • Verwijderen oude oliefilter en plaatsen nieuw oliefilter
  • Verwijderen oude olie en nieuwe olie toevoegen
  • Visuele inspectie rondom de motor

Opleiding verbrandingsmotortechnicus:

Opleidingen tot onderhoudsspecialist binnenboordmotoren

Om onderhoudsspecialist voor binnenboordmotoren van schepen, boten of jachten te worden kan je het beste de Mbo-opleiding eerste verbrandingsmotortechnicus volgen op niveau drie. Deze opleiding duurt over het algemeen twee tot vier jaar, afhankelijk van je vooropleidingen. Na het behalen van het diploma mag je jezelf dieselmonteur noemen. De meeste binnenboordmotoren draaien op diesel en de buitenboordmotoren, zoals die bij speedboten voorkomen, op benzine. Met deze opleiding kan je zowel binnenboordmotoren als buitenboordmotoren onderhouden. Het is mogelijk dat een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren over een andere technische beroepsopleiding zal beschikken. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren werkzaam kan zijn

Als onderhoudsspecialist binnenboordmotoren werk je doorgaans voor een onderhoudsbedrijf, op het gebied van motoren en aandrijvingentechnieken. Daarnaast is het denkbaar dat een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren aangemerkt kan worden als ondernemer. Over het algemeen zal een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren ook andere werkzaamheden uitvoeren, zoals het keuren van gasinstallaties aan boord van motorboten en zeilboten. In dat geval kan een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren ook aangemerkt worden als keurmeester gasinstallaties. Er zijn ook relatief veel zelfstandig ondernemers werkzaam op dit gebied, die vaak op locatie motoren een onderhoudsbeurt geven.

Competenties onderhoudsspecialist binnenboordmotoren

De belangrijkste competentie van een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren is de algemene vakinhoudelijke vakkennis van motorboten. Een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren moet daarnaast aangemerkt kunnen worden als allround dieselmonteur, monteur, diagnosetechnicus en technicus. Omdat je als onderhoudsspecialist binnenboordmotoren veel te maken krijgt met verschillende opdrachtgevers moet je ook beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Als je werkzaam bent als ondernemer kan ook het netwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn onderzoeksvaardigheden, energie, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, passie, nauwkeurigheid, verantwoordelijkheidsgevoel, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als onderhoudsspecialist binnenboordmotoren

Het arbeidsmarktperspectief van een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren is over het algemeen redelijk goed te noemen als je beschikt over de juiste opleidingen en werkervaring. Wel is het zo dat redelijk veel onderhoudsspecialisten van binnenboordmotoren werkzaam zijn als ondernemer. Over het algemeen zal een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren geen moeite hebben met verkrijgen van werk, omdat eigenlijk alle binnenboordmotoren jaarlijks onderhouden moeten worden. Daarnaast staat het bedrijfsleven meestal te springen om goede vaklieden. De doorgroeimogelijkheden van een onderhoudsspecialist binnenboordmotoren zijn verder niet zomaar aan te geven, omdat de werkzaamheden daarvoor te specifiek zijn. Het is denkbaar dat een ervaren onderhoudsspecialist binnenboordmotoren ook kan fungeren als chef werkplaats.

Arbeidsvoorwaarden en salaris onderhoudsspecialist binnenboordmotoren

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat deze te verschillend zullen zijn per werkgever. Daarnaast zijn er in dit beroep veel zelfstandigen aan het werk, die zelf hun arbeidsvoorwaarden bepalen. Het salaris als onderhoudsspecialist zal doorgaans ergens tussen de 1800 en 2600 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van je leeftijd, opleidingen en verantwoordelijkheden. Als zelfstandig ondernemer zijn je inkomsten geheel afhankelijk van de binnen gehaalde opdrachten en mogelijke andere kosten, zoals de huur van werkplaats en machines.

Mijnzzp.nl